Spring Summit 2023

Tyskerne er trofaste, men fattigere

30.3.2023
Foto: Peter Jørgensen

De tyske turister har været blandt de mest trofaste gæster i Destination NORD under corona-pandemien såvel som i 2022. Og Danmark står stadig for tyskerne som en særdeles attraktiv feriedestination.

Det stod tydeligt efter fredagens paneldebat på Spring Summit med deltagelse af Mads Schreiner, markedschef for VisitDenmark Tyskland, og Head of Marketing i Destination NORD, Rebekka Schlippe. De blev flankeret af Bruno Rytter fra Skiveren Camping og Lars Ulrich Hansen fra Kunsten Museum of Modern Art i Aalborg, som begge har mange tyske gæster.

Corono-adfærden med, at vi gerne holder ferie tæt på hjemlandet, er forstærket af krig og uro i Europa, og det taler til Danmarks fordel ift. det tyske marked. Men inflation og stigende energipriser har ramt tyskerne hårdt. De gode nyheder er, at tyskerne stadig prioriterer ferien højt, og med ca. 83 mio. tyskere er der nok at tage af.

Mads Schreiner fra VisitDenmark i Tyskland peger netop på, at lav økonomisk vækst og de stigende priser kan påvirke tyskernes rejseadfærd. Derfor skal der tænkes anderledes, når vi markedsfører os i Tyskland i 2023:

- Data viser, at de laveste indkomstgrupper vil være dem, der hurtigst må spare på bl.a. rejser, og vi skal derfor positionere os stærkere over for højere indkomstgrupper og over for målgrupper, der har en stærk tilknytning til de nordlige kyster. Krig i Europa, de stigende brændstofpriser og inflation vil forstærke den postcorona-tendens, at man hellere holder ferie i eget land eller tæt på, og derfor vil vi fokusere mere på den nordligste og midttyske geografi. Når det er sagt, så tror jeg på, at vi kan få tyskerne til at besøge Danmark, også i 2023, men vi skal gøre nogle ting anderledes, siger Mads Schreiner og peger på, at ferien stadig er højt prioriteret hos tyskerne.

Generelt er oplevelsen, også blandt feriehusudlejerne, at aftrækket er blevet kortere blandt den tyske målgruppe, og at ferien bookes med kortere varsel. Det betyder dog også, at der er større mulighed for at påvirke rejseadfærden med markedsføring hen over hele året.

Tyskerne er allerede kendt for at være sparsommelige turister, men også på dette punkt gælder det om at se muligheder frem for begrænsninger:

- Tyskerne vil gerne dannes, de vil derfor måske gerne på mindst ét museum under ferien, og de trækker børnene rundt til attraktioner og seværdigheder, der har fx en historisk eller kunsthistorisk værdi. Det anses for at være en vigtig del af ferien på lige fod med afslapning og naturoplevelser. Tyskerne vil gerne betale for kvalitetsoplevelser og for unikke oplevelser, fx lokale smagsoplevelser, de ikke kan få derhjemme, forklarer Rebekka Schlippe.

Netop det sidste er Kunsten i Aalborg en fantastisk case på. Læs mere her om, hvordan Kunsten har fordoblet antallet af tyske gæster med målrettede indsatser.