Aalborg Havnefront

Sådan markedsfører vi Aalborg og omegn i en coronatid

14.12.2020
Foto: Thomas Vilhelmsen

Med massiv international mediebevågenhed og fornemme placeringer i store medier var 2019 et banebrydende år for Aalborg, som iværksatte en omfattende udvikling og markedsføring af byen. 

Ambitionen var som følge heraf at øge byens internationale synlighed og attraktionsværdi samt tiltrække endnu flere turister til Aalborg. I mellemtiden har en ny virkelighed med nedlukninger, begrænsninger og restriktioner ramt hele verden, og det har store konsekvenser for turismebranchen, som i øjeblikket må se langt efter internationale turister i gadebilledet. 

Af samme årsag er det internationale markedsføringsfokus skiftet ud med en målrettet, national og lokal markedsføringsindsats med henblik på at støtte op om det lokale erhvervsliv. Det har konkret resulteret i fem kampagner i første halvår af 2020, som alle har haft til formål at inspirere både lokale og turister til at genopdage Aalborg som handelsby og feriedestination.

Resultater af kampagner i 1H2020

  • 21.445.788 eksponeringer på interne og eksterne online kampagner
  • 129.521 kliks til artikler og kampagne-sites
  • 2.209.000 trykte eksemplarer
  • 3.842.919 eksponeringer på interne SoMe-kampagner

Øget synlighed på kyst- og naturoplevelser

De seneste kampagner har blandt andet bestået af et lokalt bidrag til den nationale kampagne ”Meget mere end bare Danmark” med fokus på kyst- og naturferie, der har bidraget til at øge synligheden for lokalområdet som rejsedestination. Det har man eksempelvis mærket en effekt af hos Lodsens Datter i Hals, som udbyder naturoplevelser og aktiviteter langs østkysten:

- Denne sommer har danskerne for alvor fået øjnene op for de mange maritime oplevelser, kyststrækningerne omkring Aalborg har at byde på. Vi har blandt andet oplevet, at vores gæster i højere grad er danske familier, hvor vores gæster historisk primært har været kvinder og børn, siger indehaver af Lodsens Datter i Hals, Grete Holch Skalkam, og fortsætter:

 - Det vidner om, at det er lykkedes at rette fokus på den danske natur i en ekstraordinær tid og sprede kendskabet til de spændende, lokale oplevelser, som ofte bliver overset, når danskerne vælger feriedestinationer. Vores lokalområde har rigtig meget at byde på, og det har kampagnen været med til at fremhæve med stor succes.

Resultater af kampagnen ’Meget mere end #bareDanmark’

  • 2.683.604 artikeleksponeringer og 6.683 kliks gennem Jysk-Fynske Medier
  • 500.002 topscroller-visninger og 2.972 kliks gennem Politiken
  • 5.556 artikellæsninger på alt.dk