Karneval i Aalborg

Nyt udviklingsprojekt skal styrke Aalborgs kulturinstitutioner i Corona-krisen

29.1.2021
Foto: Aalborg Karneval

Kulturen er hårdt ramt for tiden. Et nyt initiativ skal nu give kulturinstitutionerne muligheden for i samarbejde med storbyernes turismeorganisationer at udvikle løsninger på udfordringer opstået under COVID-19. Målet er klart: Flere gæster skal ind ad døren hos kulturaktørerne.

Hvordan giver vi gæsterne en nærværende oplevelse, når omstændighederne kræver at vi holder afstand og allerhelst bliver hjemme? Hvordan udvikler vi en succesfuld kunderejse og digitale rundvisninger for kulturgæster på KUNSTEN? Hvordan sikrer vi et trygt og sikkert miljø, som stadig er fuld af inspiration på Aalborg Kongres & Kultur Center? Hvordan afholder vi Aalborg Karneval for 80.000 mennesker, når vi kun må samles 50?

Det er nogle af de udfordringer, de aalborgensiske kulturinstitutioner står med ifm. COVID-19-pandemien. Udadtil er der stille hos KUNSTEN, og Aalborg Kongres & Kultur Center besøges primært af folk, der skal testes for Corona. Aalborg Karneval 2021 er på gyngende grund. Derfor er de tre kulturinstitutioner udvalgt sammen med 14 andre virksomheder landet over til at deltage i en række testlabs. Her skal de udvikle løsninger, der imødekommer de udfordringer, som kulturen står med. Målet er at udvikle nye, gæsterelaterede løsninger, der styrker kulturinstitutionernes forretning i en svær tid, og som efterfølgende kommer hele kultur- og turismeerhvervet til gode.

Fokus på kulturturisme i storbyerne

De 17 testlabs er en del af initiativet Kickstart Kulturturismen, der sætter ekstra fokus på storbyernes kulturoplevelser og hjælper kulturinstitutionerne med at agere i en ny virkelighed med ændret gæsteadfærd, nye præferencer og rejsemønstre.

”Kulturen er en af de mest centrale grunde til, at folk besøger vores storbyer. Over halvdelen af storbygæsterne kommer for kulturlivet. Samtidig er netop kulturinstitutionerne under et enormt pres under Corona-pandemien. De kæmper hårdt for at skabe trygge rammer for deres gæster og samtidig sikre deres omsætning imellem nedlukninger. Derfor er vi glade for at kunne tilbyde dem denne støtte, som kan styrke deres forretning i denne tid,” siger Tonny Thorup, direktør i Destination NORD.

Kickstart af udviklingsforløb

I slut-januar kickstartede de 17 kulturinstitutioner disse testlabs ved en to-dages digital camp, hvor medarbejdere fra de deltagende kulturinstitutioner fik værktøjer, viden og inspiration til at udvikle konkrete idéer til løsninger.

Hos Aalborg Kongres & Kultur Center har man i høj grad kunne mærke de gentagne nedlukninger på antallet af gæster og omsætning, og CCO Gitte Krog har store forventninger til de kommende måneders arbejde som en del af projektet.

”Vores hus er pt. lukket, og vi er ekstremt hårdt ramt. Vi er nødt til at tænke anderledes, og derfor er vi glade for at være en del af projektet, hvis timing er helt perfekt for os. Vi skal finde på smarte, digitale løsninger, hvor vi bevarer den store respekt for bæredygtigheden, selvom alting er vendt på hovedet. Vi forventer, at projektet giver os de rette rammer til at finde frem til den helt rigtige, digitale løsning til gavn for vores gæster og brugere af huset, og ser frem til det videre forløb. Samtidig er vi meget begejstrede for at kunne netværke og finde inspiration hos hinanden, os deltagere imellem, også selvom vi desværre ikke kan mødes fysisk,” siger Gitte Krog, CCO hos Aalborg Kongres & Kultur Center.

Nu skal idéerne syretestes i bl.a. organisationerne og på gæsterne, og så skal der udvikles et konkret nyt forretningsinitiativ, der skal lanceres over foråret og sommeren. Hele forløbet bliver afsluttet i september 2021, hvor viden fra de 17 testlabs deles med hele kultur- og turismebranchen. Hver deltagende kulturpartner har et innovationsbudget på DKK 100.000.

De deltagende kulturpartnere er:

  • Destination NORD: KUNSTEN, Aalborg Karneval og Aalborg Kongres & Kultur Center
  • Destinations Fyn: Kunstmuseum Brandts og Odense Aafart
  • VisitAarhus: Fregatten Jylland, Mønsted Kalkgruber, Science Museerne, AROS og Hjejleselskabet
  • Wonderful Copenhagen: Cisternerne/Bakkehuset, Statens Museum for Kunst, Dansk Arkitekturcenter, Nationalmuseet, Teater Riddersalen, Strömma Danmark og Historie & Kunst (Thorvaldsens Museum, Stadsarkivet og Københavns Bymuseum)

For yderligere information, kontakt venligst: 
Direktør Tonny Skovsted Thorup, Destination NORD, telefon 22 26 55 49, tonny@destination-nord.dk

Mere information om udviklingsprojekterne og ’Kickstart Kulturturisme’-initiativet kan findes på www.wonderfulcopenhagen.dk/kicktstartkulturturismen

Kickstart Kulturturismen eksekveres i regi af Dansk Storbyturisme, som har sekretariat i Wonderful Copenhagen, og er støttet af Danmarks Erhvervsfremmebestyrelse og gennemføres i samarbejde med VisitAarhus, Destination NORD og Destination Fyn.