Erhvervsturisme Spring Summit

Erhvervsturister vil have ”watercooler moments”

10.4.2024
Foto: Destination Nord

Jesper Grenaa fra det nationale organ for møde- og erhvervsturisme, MeetDenmark, fortalte om en markedsanalyse, der stiller skarpt på trends og tendenser i kølvandet på coronaen. Han blev flankeret af Helle Gehrt Winther fra Aalborg Convention Bureau.

Markedsanalysen fra MeetDenmark bygger på hele 35 trendrapporter fra perioden 2019-2023 og identificerer 12 trends samt 3 megatrends.

De tre megatrends er:

  1. Mere værdiskabelse
  2. Mere fleksibilitet
  3. Mere bæredygtighed

Værdiskabelse
Med værdiskabelse mener man bl.a., at konferencedeltagere efterspørger mere networking, og at møder mellem mennesker faciliteres på smarte måder, der fremmer samtalen og videndelingen. Med andre ord: flere ”watercooler moments”, hvor inspirerende udveksling sker i mere eller mindre tilfældige møder.

Derudover skal værdiskabelsen udmønte sig i et godt fagligt udbytte, for at det er relevant at bruge ressourcer på at deltage i en konference. Deltagerne vil involveres, være aktive frem for passive, og så skal der kobles lokale oplevelser på, som optimerer den kulturelle udveksling.

Fleksibilitet
Behovet for mere fleksibilitet bunder i et behov for at være konkurrencedygtige i Danmark, når det kommer til tiltrækning af internationale konferencer og events. Som Jesper sagde: ”Hvis det står mellem Danmark og Abu Dhabi, så vinder vi nok ikke pga. vejret”.

Destinationer og eventarrangører i Danmark skal derfor helt op på tæerne og udnytte, at vi er dygtige til logistik, digitale værktøjer og planlægning. Aftrækket på store events bliver nemlig kortere, præcis ligesom feriehusbookingerne. Det er simpelthen en trend, der også gør sig gældende for mødeturismen. Her skal vi stå klar til at gribe mulighederne, når de byder sig.

Bæredygtighed
Den sidste trend, mere bæredygtighed, er en no-brainer. Netop møde- og erhvervsturismen går forrest i efterspørgslen på mere bæredygtige løsninger, idet mange virksomheder og offentlige organisationer har konkrete mål og ambitioner på dette område.

Læs hele markedsanalysen fra MeetDenmark og dyk ned i de 12 trends her

Jesper Grenaa blev i øvrigt flankeret af Helle Gehrt Winther fra Aalborg Convention Bureau, som fortalte om det nye koncept ”UMAGE”, hvor de små lokale historier flettes sammen i en større fortælling som modsvar på netop de efterspørgsler og trends, som MeetDenmark-analysen afdækker.

Derudover gav hun en update på arbejdet med at positionere Destination NORD internationalt som udviklingscenter for de teknologier, der skal sikre den grønne omstilling – og ikke mindst realiseringen af den strategi at bruge dette afsæt til tiltrækning af møder, konferencer og delegationer. Det kan du læse mere om her