Markedsføring og PR i 2024
Her samler vi vores markedsføring- og PR aktiviteter for 2024
Vores markedsføringsaktiviteter og kampagner er i fuld gang på vores markeder.
Primære markeder
Potentielle markeder
Sekundære markeder
En ny omfattende analyse opdeler turisterne på nærmarkederne i seks forskellige segmenter. Fire segmenter har særligt potentiale for Danmark, og i 2024 vil Enjoy Nordjyllands markedsføring være rettet mod dem.
- Natur- og friluftsturisterne
- De samvittighedsfulde familier
- Storby- og kulturturisterne
- Livsnyderne
Det sker med udgangspunkt i tværgående hovedtemaer:
- Kunst og kultur i verdensklasse
- Storslåede naturoplevelser
- Børnenes Nordjylland
- Gastronomi
- Shopping
- Jul
Kreativer og budskaber er udarbejdet, så vi kommer hele vejen rundt i forhold til de forskellige målgruppers præferencer og rejsemotiver. Det er selvfølgelig også strategisk udvalgt på baggrund af forskellighederne i rejsemotiver fordelt på markederne.
Kampagnespor 2024
Alle kampagnespor kombinerer forskellige stjernedestinationer og tværgående temafortællinger med de relevante målgrupper og markeder. På denne måde matcher vi de rette produkter og budskaber med de mest værdifulde modtagere.
- Always on
- Giv hverdagen en pause
- Soft outdoor
- Børnenes Nordjylland
- Oplevelsesprofiler
- Udvikling
Vi vil herunder gå i dybden med de forskellige kampagneaktiviteter, målgrupper, medievalg samt fremvise nogle udsnit af resultaterne fra de enkelte kampagner.
God læsning!
* Kampagneoverblikket bliver løbende opdateret.
Formål: Destination NORD skal være i potentielle gæsters bevidsthed hele året rundt, for danskerne er altid i inspirationsmode. Samtidig fortsætter vi højt fokus på dagsturisme & weekendophold, gennem aktuelle & konkrete markedsføringsindsatser, der kan igangsættes agilt.
Hovedstadsområde, Midtjylland & Nordjylland | Inspirerende, sæsonbetonede indhold og konkrete begivenheder/events & oplevelser | ||
Året rundt | SoMe, Website, Google Display, Google Search, nyhedsbrev | ||
Børnefamilier & par uden børn |
Nyhedsbrev
Periode: hele året
Januar: Det sker & inspirationsmail
Februar: Det sker & inspirationsmail
Marts: Det sker & inspirationsmail
April: Det sker
Maj: Det sker & inspirationsmail
Juni: Det sker & inspirationsmail
Juli: Det sker & inspirationsmail
August: Det sker & inspirationsmail - Sæby 500
September: Det sker & inspirationsmail
Oktober: Det sker
Eksempel på lokal synlighed
Periode: hele året
Kanaler: Skagenavis.dk, Sæbyavis.dk og Kanalfrederikshavn.dk
Magasin
Årlig udgivelse af tysk og dansk magasin
Formål: For at understøtte helårsturismen sætter vi fokus på den tiltrængte pause fra hverdagen over for de voksne par og venner/veninder.
Danmark, Norge og Sverige | Hele destinationen, konkrete oplevelser, aktiviteter + overnatningssteder, der passer til målgruppen. | ||
Skuldersæson (Mar-Maj & Sep-Nov) og før sommersæsonen (Aalborg) | SoMe, Webside, Nyhedsbrev, Google Display, YouTube, partnerkanaler, OOH, influencers | ||
Livsnyderen og par uden børn |
Norge
Foto:Destination NORD
Shoppingkampagne
Målgruppe: Storby og kultur turister, de samvittighedsfulde familier & livsnydere
Timing: uge 10
Formål: At tiltrække norske gæster til Aalborg ved at fremvise shoppingmuligheder med særligt fokus på Aalborg Storcenter, Salling og Friis Shoppingcenter.
Kanal: META
Landingsside: Fantastisk ferie i "Den lille storby" Aalborg
Kreativer: 2 reels videoer & stills
Resultater
2.133.327 impressions
1,08% kliks
662.093 rækkevidde
Sommer i Aalborg
Målgruppe: Natur og friluftsturisterne, Livsnyderne, De Samvittighedsfulde Familier og Storby og Kulturturister.
Kanaler: Facebook, Instagram, YouTube og Snapchat.
Resultater:
META: kampagnen leveret 762.965 ThruPlays, 1,6 mio. impressionsog en frekvens på 5,73. Reach hedder 281.189. VTR er 47,35% og altså et godt stykke over estimatet (34 %)
YouTube: 758.870 impressions, samt 469.476 views. VTR på 61,87% hvilket er flot over benchmark (50%)
Snapchat: 900.000 impressions, 347.838 15 secondsvideo view. Frekvens for kampagnen er 5,24 og derved hedder reach169.376. VTR (15 secondvideo views/impressionsx 100) ender på 39,12%. Til sammenligning er benchmark for 2023 16,61%, og det er derved en rigtig flot VTR.
Foto:Destination NORD
Digital advertorial
Artikel: https://www.vg.no/annonsorinnhold/visitdenmark/destinasjon-nord/
Formål: Øge kendskabet til Destination NORDs mange facetter, herunder småbyer, større byer, kultur, natur og gastronomi.
Målgruppe: Livsnyderen, Natur- og friluftsturisterne, De samvittighedsfulde familier og Storby- og kulturturisterne
Resultater: CTR på 0,23%, visninger 95 403, læsetid på 72 sekunder,
Foto:Destination NORD
Influencer
Malinn Nesvoll besøgte Destination NORD, og lagde stories ud på Instagram og Snapchat.
Timing: slut maj
Følgere: 63 tusind
Resultater: kommer senere
Foto:Malin Nesvoll
Ferie for to i Nordjylland
VDK samarbejde med Color Line
Målgruppe: par uden børn, veninder
Timing: forår
Kanaler: radio, print og digital annoncering
Foto:Color Line
Sverige
Periode: kampagnestart i uge 12
Målgruppe: Samvittighedsfulde familie (både familie og par og venner)
Mål: Consideration og engagement
Resultater på META
- 8,2 mio. impressions
- 990.000 post engagements
- 1,1 mio i reach
Foto:VDK
Foto:VDK
Formål: Vi sætter vores natur forrest i fortællingen og taler til de outdoor-elskende nærmarkeder.
Danmark, Tyskland & Holland | I Holland eksempelvis er camping fokus samt det at være aktiv i naturen omkring den milde kyst. I Tyskland er det med fokus på børnefamilier, hvor naturen er det store trækplaster. | ||
Skuldersæson (forår & efterår) | SoMe, Webside, Nyhedsbrev, Google Display, YouTube, partnerkanaler, OOH, influencers. | ||
Den samvittighedsfulde familie samt natur-og friluftselskerne |
Nederlandene
Formål: Destination Nord vil gerne inspirere og informere primært informere hollandske familier med børn samt voksne par om feriemuligheder i destinationen i foråret samt sensommer i 2024. Dette gøres via en native branding kampagne ved mediehuset DPG, på deres største nyhedskanal nu.nl.
Målgruppe: samvittighedsfulde familie, natur- og friluftsturisterne samt livsnyderne
Mål: Consideration
Landingssider: VDK og Enjoy Nordjylland
Resultater
Burst 1 (uge 3-8)
Total Reach i prioriterende målgruppe: 3.959.675
Total pageviews: 18.321
Burst 2 (uge 23-26)
Total Reach i prioriterende målgruppe: 4.485.998
Total page views: 15.581
Foto:DN
Foto:nu.nl
Foto:VDK
E-magasin
Som en del af indsatsen med mediehuset DPG og deres største nyhedskanal nu.nl er der lavet et e-magasin, som omfavner 12 destinationer i Danmark. Se hele e-magasinet her.
Medie: nu.nl
Timing: 26. januar - slut juli
Resultater
E-magasinet har performet over mediehusets benchmark.
- 68.256.759 impressions
- 330.645 visits, og en average page-views af 1,5 side, så er det 494.265 antal pageviews i total.
- Average time spent er 1 minut og 16 sekunder på mobil.
Tyskland
Tidsperiode: 25.03-30.07.2024
Målgruppe: par uden børn (40+) familier (campister) par og familier 18-50 år (bæredygtighedsdrevne)
Kampagnemål: Awareness & consideration
Interesser: camping, aktiv, outdoor, grøn, bæredygtighed, spend time in nature
Geografi: Schleswig-Holstein, Hamburg, Bremen, Niedersachsen, Nordrhein-Westfalen, Berlin og Brandenburg.
Kanaler: Online kampagne, digitale advertorials og bloggerkooperation
Landingpage: https://www.visitdenmark.de/daenemark/unterkuenfte/camping
Resultater
YouTube
1,73 mio. impressions
990.840 views
57,13% view rate
4,55 mio. impressions
23.294 pinkliks
Foto:VDK
Formål: Vi fortsætter vores branding og markedsføring af Enjoy Nordjylland som børnefamiliernes fortrukne feriested. For med stærke børneattraktioner ser vi et stort potentiale for at gøre destinationen til det oplagte feriested for børnefamilier.
Danmark, Norge, Tyskland & Sverige | Vi kombinerer den milde, børnevenlige kattegatkyst med de talrige store og små børneoplevelser, der findes i Børnenes Nordjylland. | ||
Før sommerferien og efterårsferien (afhængigt af hver marked) | SoMe, Webside, Nyhedsbrev, Google Display, YouTube, partnerkanaler, OOH, influencers. | ||
Den samvittighedsfulde familie |
Tyskland
Tidsperiode: 26.2-17.3.2024
Målgruppe: De samvittighedsfulde familier og natur- og friluftsturisterne
Kampagnemål: primært awareness
Kanaler: YouTube og Instagram
Lnadingsside: https://www.enjoynordjylland.de/nordjutland/reiseplanung/mit-den-kindern-nach-nordjuetland
Resultater
YouTube
2,5 mio. impressions
1,1 mio. videoviews
42,64 % viewrate
META
11,9 mio. impressions
0,97 % CTR (over benchmark)
Foto:Destination NORD
Norge
Familieferie i Nordjylland
VDK samarbejde med FjordLine
Målgruppe: Børnefamilier
Kanaler: radio, print og digital advertorial
Foto:Fjordline
Formål: For byerne Frederikshavn og Aalborg samt kommunerne Læsø og Brønderslev er vi i gang med at udvikle et nyt kommunikations- og kampagnekoncept til brug internationalt, som bygger på forudgående arbejde fra aktører samt en stor turistundersøgelse.
Internationale nærmarkeder | TBD | ||
Forår 2024 | TBD | ||
TBD. VDK's segmenteringsmodel |
Frederikshavn
Brønderslev
Læsø
Aalborg
Formål: Henover året arbejdes der løbende på produktudvikling samt paraply-indsatser, der kan samle aktører og skabe en fælles tematisk kampagneindsats.
Internationale nærmarkeder | TBD | ||
Løbende 2024; Julekampagne 2024 | TBD | ||
Afhængig af projekt |
SUP & Vand Festival
Kanaler / platforme / medier: Web, Meta, NT skærme, AAK skærme, Annoncer i lokal aviser, Nyhedsbrev, Magasin – Oplev Nordjylland.
Målgruppe(r): Bred målgruppe i Nordjylland samt Midtjylland. Ekstrem lokal målgruppe i de enkelte byer, både turister og lokale.
Landingsside: SUP & Vand Festival på Nordjyllands Østkyst | Enjoy Nordjylland
Foto:Destination NORD
Sæby Købstadsjubilæum
Formål: At engagere lokale til at tage del i fejringen – både før på SoMe og på dagen for jubilæet 10. august. Vi skal gennem markedsføring fortælle lokale, regionale og midtjyder, at Sæby har 500 års jubilæum og tiltrække gæster til at tage del i fejringen på dagen.
Kanaler / platforme / medier: META, lokalaviser, skærme i NT.
Målgruppe(r): Lokal målgruppe i Sæby. Bred målgruppe i Nordjylland samt midtjylland.
Kreativer: Videoen skal bruges som promovering/branding af Sæby i forbindelse af deres 500 års Købstadsjubilæum. Hele byen samles i dagene omkring 10. august med en masse events.
Resultater: Mange visninger i forhold til budgettet, og stor opbakning på de sociale medier. Der er mange reaktioner på indholdet, hvilket vidner om stor nysgerrighed.
- Visninger: 380.890
- Unikke visninger: 89.095
- Kliks: 5.845
- Reaktioner (likes, haha, love): 1.493
Tyskland
Foto: Sächsische Logo
Sächsische Zeitung
Artikel om Læsø med fokus på tang- både som tagbelægning og delikatesse.
Visit Denmarks pressemeddelelse om Palmestranden i Frederikshavn
- Sæsonåbning
- 20 års jubilæum
Foto:VDK
Sverige
Vagabond
Chefredaktøren for Vagabond var på forlænget weekend til Frederikshavn og Skagen, og resulterede i en fin artikel om nogle af de fine seværdigheder i området, spisesteder og overnatning.
- Vagabonds varemærke er rejser
- Vagabond er Sveriges mest besøgte rejseside
Foto:Vagabond sverige
Holland
Trouw Saturday Magazine: “Tijdgeest” (print): 361.000 læsere.
Trouw website (www.trouw.nl): 2.438.000 læsere per måned.
Foto:Holland PR
Danmark
Børsen - Danmarks største erhvervsmedie
Børsen har været på besøg i Aalborg og lavet en 36 timers guide. Guiden fremhæver både gastronomiske og kulturelle højdepunkter, såsom klassisk dansk smørrebrød på Mortens Kro, moderne arkitektur på Utzon Center, kunstudstillinger på Kunsten Museum of Modern Art, og kreative drinks på baren Nede på Jorden. Derudover præsenteres byens street art og andre unikke oplevelser, som gør Aalborg til en spændende destination for en kort ferie i Nordjylland. Læs artiklen her.
- Avisen beskæftiger sig med bl.a. finans, økonomi, virksomheder, investering, politik, udland, bæredygtighed og ledelse. Derudover en hel livsstilssektion med inspiration til livet ved siden af arbejdet.
- I andet halvår af 2021 og første halvår af 2022 havde Børsen 204.000 ugentlige læsere af print- og e-avisen.
- Ved udgangen af 2021 kunne Børsen tælle 81.000 abonnenter på tværs af print og digitale produkter.
Foto:Børsen
Frankrig
Le Routard
Le Routard er et fransk turismemagasin. Magasinet har 5.5 mill. unikke brugere pr. mdr. fra Le Routard var i Nordjylland den 27.6 - 1.7 2024. Dette kom der to flotte artikler ud af, som nævner både Musikkens Hus, Voergaard Slot, Street Art i Aalborg, Brøndums Hotel, Skagens Kunstmuseum mm.
Forside 29.7 2024 + i nyhedsmail til 314.000 abonnenter
Læs artiklen her.
Forside den 19.8 2024
Læs artiklen her.
Foto:routard
Head of Marketing & Development
PR & Partner Relations Manager
Marketing Manager