natur

Markedsføring og PR i 2024

Foto: Frederik Sørensen

Her samler vi vores markedsføring- og PR aktiviteter for 2024

Markedsføring

Vores markedsføringsaktiviteter og kampagner er i fuld gang på vores markeder.

Primære markeder

Primær Marked

 

Potentielle markeder

potentielle markeder

 

Sekundære markeder

Sekundære markeder

 

En ny omfattende analyse opdeler turisterne på nærmarkederne i seks forskellige segmenter. Fire segmenter har særligt potentiale for Danmark, og i 2024 vil Enjoy Nordjyllands markedsføring være rettet mod dem. 

  • Natur- og friluftsturisterne
  • De samvittighedsfulde familier
  • Storby- og kulturturisterne
  • Livsnyderne

Se segmentbeskrivelserne her.

Det sker med udgangspunkt i tværgående hovedtemaer: 

  • Kunst og kultur i verdensklasse 
  • Storslåede naturoplevelser
  • Børnenes Nordjylland 
  • Gastronomi 
  • Shopping 
  • Jul 

Kreativer og budskaber er udarbejdet, så vi kommer hele vejen rundt i forhold til de forskellige målgruppers præferencer og rejsemotiver. Det er selvfølgelig også strategisk udvalgt på baggrund af forskellighederne i rejsemotiver fordelt på markederne. 

Kampagnespor 2024

Alle kampagnespor kombinerer forskellige stjernedestinationer og tværgående temafortællinger med de relevante målgrupper og markeder. På denne måde matcher vi de rette produkter og budskaber med de mest værdifulde modtagere.

  1. Always on
  2. Giv hverdagen en pause
  3. Soft outdoor
  4. Børnenes Nordjylland
  5. Oplevelsesprofiler
  6. Udvikling

Vi vil herunder gå i dybden med de forskellige kampagneaktiviteter, målgrupper, medievalg samt fremvise nogle udsnit af resultaterne fra de enkelte kampagner.

God læsning! 

* Kampagneoverblikket bliver løbende opdateret.

always on

Formål: Destination NORD skal være i potentielle gæsters bevidsthed hele året rundt, for danskerne er altid i inspirationsmode. Samtidig fortsætter vi højt fokus på dagsturisme & weekendophold, gennem aktuelle & konkrete markedsføringsindsatser, der kan igangsættes agilt. 

Marked Hovedstadsområde, Midtjylland & Nordjylland Budskab Inspirerende, sæsonbetonede indhold og konkrete begivenheder/events & oplevelser 
Timing Året rundt  Kanaler SoMe, Website, Google Display, Google Search, nyhedsbrev 
Målgruppe Børnefamilier & par uden børn    

Nyhedsbrev

Periode: hele året

Januar: Det sker & inspirationsmail

Februar: Det sker & inspirationsmail

Marts: Det sker & inspirationsmail

April: Det sker 

Maj: Det sker 

Eksempel på lokal synlighed 

Periode: hele året

Kanaler: Skagenavis.dk, Sæbyavis.dk og Kanalfrederikshavn.dk

events

 

Magasin 

Årlig udgivelse af tysk og dansk magasin 

Magasin

 

Giv hverdagen en pause

Formål: For at understøtte helårsturismen sætter vi fokus på den tiltrængte pause fra hverdagen over for de voksne par og venner/veninder.

Marked Danmark, Norge og Sverige  Budskab Hele destinationen, konkrete oplevelser, aktiviteter + overnatningssteder, der passer til målgruppen.
Timing Skuldersæson (Mar-Maj & Sep-Nov) og før sommersæsonen (Aalborg) Kanaler SoMe, Webside, Nyhedsbrev, Google Display, YouTube, partnerkanaler, OOH, influencers
Målgruppe Livsnyderen og par uden børn    

Norge

Shoppingkampagne

Foto:Destination NORD

Shoppingkampagne

Målgruppe: Storby og kultur turister, de samvittighedsfulde familier & livsnydere 

Timing: uge 10 

Formål: At tiltrække norske gæster til Aalborg ved at fremvise shoppingmuligheder med særligt fokus på Aalborg Storcenter, Salling og Friis Shoppingcenter.

Kanal: META

Landingsside: Fantastisk ferie i "Den lille storby" Aalborg 

Kreativer: 2 reels videoer & stills 

Resultater 

2.133.327 impressions 

1,08% kliks 

662.093 rækkevidde

Sommer i Aalborg 

Målgruppe: Natur og friluftsturisterne, Livsnyderne, De Samvittighedsfulde Familier og Storby og Kulturturister.

Kanaler: Facebook, Instagram, YouTube og Snapchat. 

Resultater: 

META: kampagnen leveret 762.965 ThruPlays, 1,6 mio. impressionsog en frekvens på 5,73. Reach hedder 281.189. VTR er 47,35% og altså et godt stykke over estimatet (34 %)

YouTube: 758.870 impressions, samt 469.476 views. VTR på 61,87% hvilket er flot over benchmark (50%)

Snapchat: 900.000 impressions, 347.838 15 secondsvideo view. Frekvens for kampagnen er 5,24 og derved hedder reach169.376. VTR (15 secondvideo views/impressionsx 100) ender på 39,12%. Til sammenligning er benchmark for 2023 16,61%, og det er derved en rigtig flot VTR.

annonce

Foto:Destination NORD

Digital advertorial 

Artikel: https://www.vg.no/annonsorinnhold/visitdenmark/destinasjon-nord/ 

Formål: Øge kendskabet til Destination NORDs mange facetter, herunder småbyer, større byer, kultur, natur og gastronomi.

Målgruppe: Livsnyderen, Natur- og friluftsturisterne, De samvittighedsfulde familier og Storby- og kulturturisterne

Resultater: CTR på 0,23%, visninger 95 403, læsetid på 72 sekunder,  

Annoncer

Foto:Destination NORD

Influencer 

Malinn Nesvoll besøgte Destination NORD, og lagde stories ud på Instagram og Snapchat. 

Timing: slut maj 

Følgere: 63 tusind 

Resultater: kommer senere 

 

Influencer Malin Nesvoll

Foto:Malin Nesvoll

Sverige

Periode: kampagnestart i uge 12 

Målgruppe: Samvittighedsfulde familie (både familie og par og venner)

Mål: Consideration og engagement 

Resultater på META

  • 8,2 mio. impressions 
  • 990.000 post engagements 
  • 1,1 mio i reach 
Kreativer sverige 2

Foto:VDK

Kreativer sverige

Foto:VDK

Soft outdoor

Formål: Vi sætter vores natur forrest i fortællingen og taler til de outdoor-elskende nærmarkeder. 

Marked Danmark, Tyskland & Holland Budskab I Holland eksempelvis er camping fokus samt det at være aktiv i naturen omkring den milde kyst. I Tyskland er det med fokus på børnefamilier, hvor naturen er det store trækplaster. 
Timing Skuldersæson (forår & efterår) Kanaler SoMe, Webside, Nyhedsbrev, Google Display, YouTube, partnerkanaler, OOH, influencers. 
Målgruppe Den samvittighedsfulde familie samt natur-og friluftselskerne     

Holland

Periode: uge 9- uge 26

Målgruppe: samvittighedsfulde familie, natur- og friluftsturisterne samt livsnyderne 

Mål: Consideration 

Landingssider: VDK og Enjoy Nordjylland 

Key numbers 

Total reach: 3.959.675

Total pageviews: 18.321 

 

Holland kampagne

Foto:VDK

Tyskland

Tidsperiode: 25.03-30.07.2024

Målgruppe: par uden børn (40+) familier (campister) par og familier 18-50 år (bæredygtighedsdrevne)

Kampagnemål: Awareness & consideration 

Interesser: camping, aktiv, outdoor, grøn, bæredygtighed, spend time in nature

Geografi: Schleswig-Holstein, Hamburg, Bremen, Niedersachsen, Nordrhein-Westfalen, Berlin og Brandenburg.

Kanaler: Online kampagne, digitale advertorials og bloggerkooperation 

Landingpage: https://www.visitdenmark.de/daenemark/unterkuenfte/camping 

Resultater

YouTube 

1,73 mio. impressions 

990.840 views

57,13% view rate 

Pinterest 

4,55 mio. impressions 

23.294 pinkliks 

OGURY X VISITDENMARK

Foto:VDK

Børnenes Nordjylland

Formål: Vi fortsætter vores branding og markedsføring af Enjoy Nordjylland som børnefamiliernes fortrukne feriested. For med stærke børneattraktioner ser vi et stort potentiale for at gøre destinationen til det oplagte feriested for børnefamilier. 

Marked Danmark, Norge, Tyskland & Sverige Budskab Vi kombinerer den milde, børnevenlige kattegatkyst med de talrige store og små børneoplevelser, der findes i Børnenes Nordjylland. 
Timing Før sommerferien og efterårsferien (afhængigt af hver marked) Kanaler SoMe, Webside, Nyhedsbrev, Google Display, YouTube, partnerkanaler, OOH, influencers. 
Målgruppe Den samvittighedsfulde familie     

Tyskland

Tidsperiode: 26.2-17.3.2024

Målgruppe: De samvittighedsfulde familier og natur- og friluftsturisterne 

Kampagnemål: primært awareness

Kanaler: YouTube og Instagram 

Lnadingsside: https://www.enjoynordjylland.de/nordjutland/reiseplanung/mit-den-kindern-nach-nordjuetland 

Resultater

YouTube 

2,5 mio. impressions 

1,1 mio. videoviews 

42,64 % viewrate 

META 

11,9 mio. impressions 

0,97 % CTR (over benchmark)

Tyskland Kampagne

Foto:Destination NORD

Oplevelsesprofiler

Formål: For byerne Frederikshavn og Aalborg samt kommunerne Læsø og Brønderslev er vi i gang med at udvikle et nyt kommunikations- og kampagnekoncept til brug internationalt, som bygger på forudgående arbejde fra aktører samt en stor turistundersøgelse. 

Marked Internationale nærmarkeder Budskab TBD
Timing Forår 2024 Kanaler TBD
Målgruppe TBD. VDK's segmenteringsmodel     

Frederikshavn

Brønderslev

Læsø

Aalborg

udvikling

Formål: Henover året arbejdes der løbende på produktudvikling samt paraply-indsatser, der kan samle aktører og skabe en fælles tematisk kampagneindsats. 

Marked Internationale nærmarkeder Budskab TBD
Timing Løbende 2024; Julekampagne 2024 Kanaler TBD
Målgruppe Afhængig af projekt    

SUP & Vand Festival 

Kanaler / platforme / medier: Web, Meta, NT skærme, AAK skærme, Annoncer i lokal aviser, Nyhedsbrev, Magasin – Oplev Nordjylland.

Målgruppe(r): Bred målgruppe i Nordjylland samt Midtjylland. Ekstrem lokal målgruppe i de enkelte byer, både turister og lokale.

Landingsside: SUP & Vand Festival på Nordjyllands Østkyst | Enjoy Nordjylland 
 

SUP og Vand Festival

Foto:Destination NORD

Sæby Købstadsjubilæum 

Formål: At engagere lokale til at tage del i fejringen – både før på SoMe og på dagen for jubilæet 10. august. Vi skal gennem markedsføring fortælle lokale, regionale og midtjyder, at Sæby har 500 års jubilæum og tiltrække gæster til at tage del i fejringen på dagen.

Kanaler / platforme / medier: META, lokalaviser, skærme i NT. 

Målgruppe(r): Lokal målgruppe i Sæby. Bred målgruppe i Nordjylland samt midtjylland.

Kreativer: Videoen skal bruges som promovering/branding af Sæby i forbindelse af deres 500 års Købstadsjubilæum. Hele byen samles i dagene omkring 10. august med en masse events.

Presse

Vi arbejder målrettet med gæstevendt PR og presse i Danmark, på primære-, sekundære- og fokusmarkeder. Der vil løbende blive opdateret med udvalgte presseindsatser. 

Tyskland

 Sächsische Logo

Foto: Sächsische Logo

Sächsische Zeitung

Artikel om Læsø med fokus på tang- både som tagbelægning og delikatesse. 

Visit Denmarks pressemeddelelse om Palmestranden i Frederikshavn 

  • Sæsonåbning 
  • 20 års jubilæum 
Palmestranden

Foto:VDK

Sverige

Vagabond 

Chefredaktøren for Vagabond var på forlænget weekend til Frederikshavn og Skagen, og resulterede i en fin artikel om nogle af de fine seværdigheder i området, spisesteder og overnatning. 

  • Vagabonds varemærke er rejser 
  • Vagabond er Sveriges mest besøgte rejseside 
Vagabond sverige

Foto:Vagabond sverige

Holland

Trouw Saturday Magazine: “Tijdgeest” (print): 361.000 læsere.

Trouw website (www.trouw.nl): 2.438.000 læsere per måned.

Holland PR

Foto:Holland PR

Rebekka Schlippe
Kontakperson

Head of Marketing & Development

rs@destination-nord.dk

Birgitte Bak Aastradsen

PR & Partner Relations Manager

bba@destination-nord.dk

Sandra Kjær Enevoldsen

Marketing Manager

skj@destination-nord.dk