natur

Markedsføring og PR i 2024

Foto: Frederik Sørensen

Her samler vi vores markedsføring- og PR aktiviteter for 2024

Markedsføring

Vores markedsføringsaktiviteter og kampagner er i fuld gang på vores markeder.

Primære markeder

Primær Marked

 

Potentielle markeder

potentielle markeder

 

Sekundære markeder

Sekundære markeder

 

En ny omfattende analyse opdeler turisterne på nærmarkederne i seks forskellige segmenter. Fire segmenter har særligt potentiale for Danmark, og i 2024 vil Enjoy Nordjyllands markedsføring være rettet mod dem. 

  • Natur- og friluftsturisterne
  • De samvittighedsfulde familier
  • Storby- og kulturturisterne
  • Livsnyderne

Se segmentbeskrivelserne her.

Det sker med udgangspunkt i tværgående hovedtemaer: 

  • Kunst og kultur i verdensklasse 
  • Storslåede naturoplevelser
  • Børnenes Nordjylland 
  • Gastronomi 
  • Shopping 
  • Jul 

Kreativer og budskaber er udarbejdet, så vi kommer hele vejen rundt i forhold til de forskellige målgruppers præferencer og rejsemotiver. Det er selvfølgelig også strategisk udvalgt på baggrund af forskellighederne i rejsemotiver fordelt på markederne. 

Kampagnespor 2024

Alle kampagnespor kombinerer forskellige stjernedestinationer og tværgående temafortællinger med de relevante målgrupper og markeder. På denne måde matcher vi de rette produkter og budskaber med de mest værdifulde modtagere.

  1. Always on
  2. Giv hverdagen en pause
  3. Soft outdoor
  4. Børnenes Nordjylland
  5. Oplevelsesprofiler
  6. Udvikling

Vi vil herunder gå i dybden med de forskellige kampagneaktiviteter, målgrupper, medievalg samt fremvise nogle udsnit af resultaterne fra de enkelte kampagner.

God læsning! 

* Kampagneoverblikket bliver løbende opdateret.

always on

Formål: Destination NORD skal være i potentielle gæsters bevidsthed hele året rundt, for danskerne er altid i inspirationsmode. Samtidig fortsætter vi højt fokus på dagsturisme & weekendophold, gennem aktuelle & konkrete markedsføringsindsatser, der kan igangsættes agilt. 

Marked Hovedstadsområde, Midtjylland & Nordjylland Budskab Inspirerende, sæsonbetonede indhold og konkrete begivenheder/events & oplevelser 
Timing Året rundt  Kanaler SoMe, Website, Google Display, Google Search, nyhedsbrev 
Målgruppe Børnefamilier & par uden børn    

Nyhedsbrev

Periode: hele året

Januar: Det sker & inspirationsmail

Februar: Det sker & inspirationsmail

Marts: Det sker & inspirationsmail

Eksempel på lokal synlighed 

Periode: hele året

Kanaler: Skagenavis.dk, Sæbyavis.dk og Kanalfrederikshavn.dk

events

 

Magasin 

Årlig udgivelse af tysk og dansk magasin 

Magasin

 

Giv hverdagen en pause

Formål: For at understøtte helårsturismen sætter vi fokus på den tiltrængte pause fra hverdagen over for de voksne par og venner/veninder.

Marked Danmark, Norge og Sverige  Budskab Hele destinationen, konkrete oplevelser, aktiviteter + overnatningssteder, der passer til målgruppen.
Timing Skuldersæson (Mar-Maj & Sep-Nov) og før sommersæsonen (Aalborg) Kanaler SoMe, Webside, Nyhedsbrev, Google Display, YouTube, partnerkanaler, OOH, influencers
Målgruppe Livsnyderen og par uden børn    

Soft outdoor

Formål: Vi sætter vores natur forrest i fortællingen og taler til de outdoor-elskende nærmarkeder. 

Marked Danmark, Tyskland & Holland Budskab I Holland eksempelvis er camping fokus samt det at være aktiv i naturen omkring den milde kyst. I Tyskland er det med fokus på børnefamilier, hvor naturen er det store trækplaster. 
Timing Skuldersæson (forår & efterår) Kanaler SoMe, Webside, Nyhedsbrev, Google Display, YouTube, partnerkanaler, OOH, influencers. 
Målgruppe Den samvittighedsfulde familie samt natur-og friluftselskerne     

Børnenes Nordjylland

Formål: Vi fortsætter vores branding og markedsføring af Enjoy Nordjylland som børnefamiliernes fortrukne feriested. For med stærke børneattraktioner ser vi et stort potentiale for at gøre destinationen til det oplagte feriested for børnefamilier. 

Marked Danmark, Norge, Tyskland & Sverige Budskab Vi kombinerer den milde, børnevenlige kattegatkyst med de talrige store og små børneoplevelser, der findes i Børnenes Nordjylland. 
Timing Før sommerferien og efterårsferien (afhængigt af hver marked) Kanaler SoMe, Webside, Nyhedsbrev, Google Display, YouTube, partnerkanaler, OOH, influencers. 
Målgruppe Den samvittighedsfulde familie     

Oplevelsesprofiler

Formål: For byerne Frederikshavn og Aalborg samt kommunerne Læsø og Brønderslev er vi i gang med at udvikle et nyt kommunikations- og kampagnekoncept til brug internationalt, som bygger på forudgående arbejde fra aktører samt en stor turistundersøgelse. 

Marked Internationale nærmarkeder Budskab TBD
Timing Forår 2024 Kanaler TBD
Målgruppe TBD. VDK's segmenteringsmodel     

udvikling

Formål: Henover året arbejdes der løbende på produktudvikling samt paraply-indsatser, der kan samle aktører og skabe en fælles tematisk kampagneindsats. 

Marked Internationale nærmarkeder Budskab TBD
Timing Løbende 2024; Julekampagne 2024 Kanaler TBD
Målgruppe Afhængig af projekt    

Presse

Vi arbejder målrettet med gæstevendt PR og presse i Danmark, på primære-, sekundære- og fokusmarkeder. Der vil løbende blive opdateret med udvalgte presseindsatser. 

Tyskland

 Sächsische Logo

Foto: Sächsische Logo

Sächsische Zeitung

Artikel om Læsø med fokus på tang- både som tagbelægning og delikatesse. 

Sverige

Vagabond 

Chefredaktøren for Vagabond var på forlænget weekend til Frederikshavn og Skagen, og resulterede i en fin artikel om nogle af de fine seværdigheder i området, spisesteder og overnatning. 

  • Vagabonds varemærke er rejser 
  • Vagabond er Sveriges mest besøgte rejseside 
Vagabond sverige

Foto:Vagabond sverige

Rebekka Schlippe
Kontakperson

Head of Marketing & Development

rs@destination-nord.dk

Birgitte Bak Aastradsen

PR & Partner Relations Manager

bba@destination-nord.dk

Sandra Kjær Enevoldsen

Marketing Manager

skj@destination-nord.dk