Grenen i Skagen

Markedsføring og PR i 2023

Foto: Frederik Sørensen

Her samler vi vores markedsføring- og PR aktiviteter for 2023

Markedsføring

Vores markedsføringsaktiviteter og kampagner er i fuld gang på vores markeder.

Primære markeder

Primær Marked

 

Sekundære markeder

Sekundære markeder

 

Målgrupperne for kampagneaktiviteterne i år er rejsende med og uden børn, og vi sætter fokus på vores fire stjernedestinationer:

Stjernedestinationer
  • Aalborg 
  • Kattegatkysten
  • Skagen 
  • Læsø

Det sker med udgangspunkt i fire tværgående hovedtemaer: 

Naturoplevelser Naturoplevelser

Kunst og kultur i verdensklasse

Kunst, kultur og historie

Madoplevelser

Madoplevelser

Børnenes Nordjylland

Børnenes Nordjylland

Kreativer og budskaber er udarbejdet, så vi kommer hele vejen rundt i forhold til de forskellige målgruppers præferencer og rejsemotiver. Det er selvfølgelig også strategisk udvalgt på baggrund af forskellighederne i rejsemotiver fordelt på markederne. 

Vi vil herunder gå i dybden med de forskellige kampagneaktiviteter, målgrupper, medievalg samt fremvise nogle udsnit af resultaterne fra de enkelte kampagner.

God læsning! 

* Kampagneoverblikket bliver løbende opdateret.

Kampagnespor 2023

Alle kampagnespor kombinerer forskellige stjernedestinationer og tværgående temafortællinger med de relevante målgrupper og markeder. På denne måde matcher vi de rette produkter og budskaber med de mest værdifulde modtagere.

  1. Always on
  2. Naturligvis Nordjylland
  3. Sommer i Aalborg
  4. Giv hverdagen en pause
  5. Hjemme udendørs
  6. Børnenes Nordjylland
  7. Jul i Nordjylland 

always on

Formål: Destination NORD skal være i potentielle gæsters bevidsthed hele året rundt, for danskerne er altid i inspirationsmode.

Marked Hovedstadsområde, Midtjylland & Nordjylland Budskab Inspirerende, sæsonbetonede indhold der promoverer egne kanaler
Timing Året rundt  Kanaler SoMe, Webside, Google Display, Google Search
Målgruppe Børnefamilier & par uden børn    

Nyhedsbrev

Periode: hele året 

Åbningsrate på 46%

499,817 e-mails sendt 

Oplev Nordjylland Nyhedsbrev

 

Google Ads

Tal for hele året 

  • Eksponeringer: 45.5 mio.  
  • Kliks: 247 t 

Her ses et eksempel på søgeordet "seværdigheder" 

Google ads always on

  • Eksponeringer: 93.976
  • Klik: 27.803
  • CTR: 29,59%

Eksempler på lokal synlighed 

Vi har annoncer hele året på Skagenavis.dk, Sæbyavis.dk og Kanalfrederikshavn.dk

Image removed.

Image removed.

 

Naturligvis Nordjylland

Formål: Potentialet for dagsturisme & weekendophold i lokalområdet skal indfries løbende gennem aktuelle & konkrete markedsføringsindsatser der kan igangsættes agilt optimeres løbende over hele år

Marked Region Nordjylland & øverste Midtjylland Budskab konkrete begivenheder/events & oplevelser der passer til årstid
Timing Året rundt (fokus på helligdage & særlige events/begivenheder) Kanaler SoMe, Webside, Nyhedsbrev, Google Display, Google Search, YouTube
Målgruppe Defineres af anledning    

Efterårskampagne for halloween 

Periode: 06.10-29.10

  • Visninger af landingsside: 3.560
  • Rækkevidde: 90.685
  • Eksponeringer: 228.270

Always on_Halloween

 

Halloween i Aalborg Zoo

Periode: 25.09-29.10

  • Visninger af landingsside: 586
  • Rækkevidde: 38.351
  • Eksponeringer: 116.031

Halloween i Aalborg Zoo

Høstfest og Lysfald i Fårup Sommerland

Periode: 25.09-21.10

  • Visninger af landingsside: 797
  • Rækkevidde: 51.515
  • Eksponeringer: 122.192

Høstfest og Lysfald i Fårup Sommerland

Vand & Waders 

Ny vandfestival Vand & Waders løb af stablen i Asaa, Sæby og Hals i weekenden 25.-27. august. 

Kanaler: META, website, digitale skærme i gågaden i Aalborg + NT's busser 

Periode: 13.08- 25.08

Resultater:

  • 139.751 visninger

  • 154 reaktioner 

  • 1.275 kliks 

Vand og vaders annonce

 

SUP-festival 

 Ny SUP Festival i seks havne med gode oplevelser på og ved vandet for både børn og voksne.

Kanaler: META, website, digitale skærme i gågaden i Aalborg + NT's busser 

Periode: 7. august– 19. august*

Resultater

  • 26.772 visninger
  • Reaktioner: 33
  • Kliks: 299

SUP-festival

* Bemærk at dette kun er resultaterne fra 7.-19. august efter vi startede annonceringen op på vores nye annoncekonto.

3 Sommer i Aalborg

Formål: Aalborg skal blive mere kendt og valgt som sommerferie- og leisureturisme destination. Vi sætter fokus på leisure-produkterne i Aalborg og kombinerer dem med de mest relevante målgrupper.

Marked Danmark, USA & Norge Budskab Aalborg som leisureferie destination 
Timing Maj-Jun & Okt-Nov Kanaler SoMe, Influencerkanaler, Printmedier, Webside, Nyhedsbrev, Google Display, YouTube
Målgruppe Børnefamilier & par uden børn    

Danmark

Vi har fundet 4 aalborgensiske guider, der viser deres favoritter i Aalborg. 20 aktører inddraget i produktionen.

Mød vores lokale guider

lokale guider

 

Periode: august 

Kanaler: META, Snapchat, Google Ads, YouTube, web. 

Meta: 152.296 visninger/283 reaktioner/ 3.561 kliks 

Snapchat: 373.044 visninger/ 13.021 kliks 

Google Ads: 1.742.301/ 6.396 kliks 

Norge

NO

 

Forårskampagne 

Kanaler: digital advertorial, Meta​

Periode: 10.04.-30.04.

Målgruppe: Livsnydere 35+

Resultater

  • Meta: 24.069 klicks / CTR 1,03%​

  • Advertorial: 21.922 visninger; CTR 2,1%; 68sec gns time on site​

US

Kanaler: YT, Meta, display​

Målgruppe: 25+ greater NYC catchment are​

Periode:15.05. – 09.06. ​

Resultater: TBC​

4 giv hverdagen en pause

Formål: Indsats for at skabe en helårsdestination og fremvise de talrige muligheder udenfor højsæsonen samt at appellere til korte getaways i Danmark

Marked Danmark Budskab Hele destinationen, konkrete oplevelser + overnatningssteder, der passer til målgruppen
Timing Skuldersæson (Mar-Maj & Sep-Nov) Kanaler SoMe, Webside, Nyhedsbrev, Google Display, YouTube, partnerkanaler, OOH
Målgruppe Par uden børn 35+    

Danmark

Periode: oktober

Vi brugte annoncer til at lede besøgende til vores hjemmeside, hvor de kan tage en interaktiv test for at finde den guide, der passer bedst til dem og opdage spændende pauser fra hverdagen. Vores kampagne omfatter syv 48-timers guider, der fremhæver forskellige aspekter af vores destination, herunder natur, gastronomi, kunst og kultur samt wellness.

 

Giv hverdagen en pause

 

Giv hverdagen en pause

 

YouTube

  • Nordjylland:
    • 213.993 eksponeringer
    • 84.369 interaktioner 
  • Resten af Danmark:
    • 887.432 eksponeringer
    • 348.825 interaktioner

Meta

  • Nordjylland:
    • 235.970 eksponeringer
    • 2.361 kliks 
  • Resten af Danmark:
    • 857.942 eksponeringer
    • 8.159 kliks 

Google Display

  • Nordjylland: 
    • 5.818.089 eksponeringer
    • 2.456 kliks 
  • Resten af Danmark:
    • 24.571.804 eksponeringer
    • 9.618 kliks 

5 hjemme udendørs

Formål: Udendørsoplevelser er megatrend der passer perfekte ind i vores destinations fyrtårne og oplevelser

Marked Tyskland, Danmark & Holland Budskab Kattegat & Læsø, Campingpladser på tværs af destinationen 
Timing April-September  Kanaler SoMe, Webside, Nyhedsbrev, Influencerkanaler, Special interest nichemedier, Camp2Go NL
Målgruppe Børnefamilier & par uden børn med outdoor interesse     

Holland

Forårskampagne 27.03.-09.04

  • Fokus på camping 
  • Kanaler: DPG native kampagne 
  • Målgruppe: Campister 25+

Resultater

  • Native article: 13k unikke pageviews; 54sec time on site ​
  • Native post: 444.474 visninger; CTR 0.38%​

Holland kampagne

Foto:Destination NORD

Danmark

Samarbejde med @sarahinthegreen

Kanaler: Instagram, nyhedsbrev 

  • Opslag
    • Reach: 3094
    • Eksponeringer: 3310
    • Interaktioner:  258
  • Reel
    • Reach: 4127
    • Afspilninger: 4860
    • Interaktioner: 296

Samarbejde med Benjamin Kanu

Samarbejde for at få folk ud i naturen og sanke. 

Kanaler: Website, Instagram, nyhedsbrev 

3 videoer med Skagen, Hammer Bakker og Læsø 

Følgere: 32,1 t

Visninger: 77 t  - 107 t

Likes: 875- 1.154

 

 

 

 

 

 

Sarah Green

 

6 Børnenes Nordjylland

Formål: Vi skaber en samlet fortælling om den oplagte destination for børneferie ved at sætte vores fyrtårne forrest og gør det nemt & attraktiv for børnefamilier at besøge destinationen

Marked Tyskland, Danmark & Norge Budskab Kattegat & Læsø samt relevante børneoplevelser på tværs af destinationen 
Timing Inden skoleferier (forskelligt for hver marked) Kanaler SoMe, Webside, Nyhedsbrev, Influencerkanaler, relevante familiemedier (print + digital)
Målgruppe Børnefamilier med børn (3-14)    

Danmark

eksempler på kreativer

 

 

Resultater 

Periode: 29.08.-15.10.

Kanaler: Meta, Google Ads, Influencers 

Meta: 437.098 visninger, 2.981 kliks 

Google Ads: 814.690 visninger, 1.816 kliks 

Influencer samarbejde

Sommerkampagne 

Lokale influencers 

Guides børnenes Nordjylland

 

Charlotte Jakobsen

Stories: 11.640

Reel: 8.054

Christine Delmar

Stories: 4.900 

Reel: 23.648

Sommerkampagne

alt.dk advertorials + Facebook promovering på Alt for damerne 

Christine og familien fra Aalborg + Facebook promovering 

Anne og familien fra Løkken + Facebook promovering

Diana og familien fra Hals + Facebook promovering 

Alle tre advertorial og Facebook promoveringer har klaret sig over benchmark. Se de fulde overblik her. 

alt.dk

 

Efterårskampagne 

fries before guys

 

Resultater

En visningstid på deres reel på 76 timer. 

Der er mellem 11.000 og 14.900, der har set hver story.

Samarbejdet er ikke afsluttet endnu.

Tyskland

Forårskampagne

Periode: 06.03.-26.03.

Kanaler: YouTube, Meta, Pinterest 

Målgruppe: Børnefamilier (0-12)

Resultater

  • YT: + 1.5 mio visninger (VTR 43,6%)​

  • Meta: 474.929 visninger (VTR 42,59%) ​

  • Pinterest: 3.5 mio impressions / 20k klicks​

Børnenes Nordjylland DE

 

Jul i Nordjylland

Formål: Potentialet for dagsturisme & weekendophold i lokalområdet indfries gennem aktuelle & konkrete markedsføringsindsatser om julen. Dette indfries ved at skabe en fælles fortælling om byerne på tværs. I juleperioden kan Nordjylland tilbyde den ro, som kendetegner området, men samtidig den magi, som kendetegner julen. 

Marked Nordjylland, Midtjylland, Norge & Sverige  Budskab Jul i Nordjylland med fokus på events/aktiviteter og get away 
Timing November-december  Kanaler Meta, YouTube, Google Display, digitale skærme i Aalborg midtby og indfaldsveje + NT's skærme i bybusserne, web, Playable, Plakater i gangbro i Frederikshavn, Instagram og TikTok
Målgruppe Børnefamilier & par uden børn    

Juleposter

 

jule hjemmeside

 

Web 

46.242 kliks i alt på /jul 

Gns. læsetid på alle sider: 47 sek.

/julearrangementer i Nordjylland: 1 min. 19 sek. 

/Det sker i julen: 1 min. 15. sek. 

META 

DK

Visninger: 945.201 

Unikke visninger: 212.790

Reaktioner (like, haha, love etc.): 1.609

NO

Visninger: 463.509

Unikke visninger: 76.908

Reaktioner (like, haha, love etc.): 975

 

Google Ads

Formål: Awarness

Visninger i DK: 1.892.566

Visninger i NO: 181.776

Nyhedsbrev 

Det sker 

Åbninger: 60.942

Antal kliks: 3.562

Inspirationsmail 

Åbninger: 54.383

Antal kliks: 41.337

Klikrate: 54%!!

Julekalender

53.206 sessioner

3.157 unikke registreringer 

Stabilt dagligt deltagerniveau på 1.900 og 2.500

35+ samarbejdspartnere inddraget 

Presse

Vi arbejder målrettet med gæstevendt PR og presse i Danmark, på primære-, sekundære- og fokusmarkeder.

Vores indsatser i 2023 har en værdiskabelse på 71.934.054 DKK

 

42 presseindsatser i 2023

Presseoversigt

 

Presseindsatser

Et udpluk af nogle af de presseindsatser vi har haft i 2023. 

Tyskland

Weltourne podcast

 

Welttourne

Den anmelderroste podcast Welttourne tog på weekendtur i Aalborg, hvor de besøgte Utzon Center, Fjordbyen og smagte på smørrebrød.

  • ​​​​I 2019 fik podcasten titlen, som en af de bedste programmer for året af Apple Podcast.

 

Rhein Zeitung 

RZ-redaktør Jens Weber var på opdagelsestur med sin familie i Nordjylland. Han og hans børn lavede også en kort video af turen på øen Læsø, som hele familien var begejstret for. Rosalie (14) og Linus (10) fortæller interessante fakta om det vidunderlige nordlige Danmark.

  • 597.000 købsvillige læsere 
  • 791.000 onlinebrugere 

welt presse

 

Welt am Sonntag

Artiklen i den tyske avis Welt am Sonntag udforsker smagen af tang. Her fremhæves Læsø Tangsafari og Læsø’s tangtage.

  • Avisen beskæftiger sig med emner som politik, sport, kultur, rejsestof, økonomi etc.
  • Læserne af avisen er 38% kvinder, 62% mænd og i alle aldre.
  • 23,4 mio besøg online.

USA

Vogue 

vogue

 

Artiklen beskriver populariteten af skandinavisk strandkultur, især i Cold Hawaii, og giver rejsetips inklusive transportmuligheder og udforskning af Aalborg. Aalborg Lufthavn er nævnt som den nærmeste internationale lufthavn til surfestedet Cold Hawaii. Utzon Center og Pier 5 anbefales som bemærkelsesværdige steder i Aalborg.

  • Vogue er et amerikansk mode- og livsstilsmagasin
  • VOGUE USA har 10,8 millioner læsere i print, 12 millioner unikke brugere på digitalt (flere globalt set) og 57 millioner følgere på de sociale medier.
  • Magasinet henvender sig til en bred aldersgruppe, men primært til demografien fra 17-29 år

Forbes 

Forbes

 

Flot artikel som fremhæver tre af vores stjernedestinationer. Her fremhæves Aalborgs kulturelle højdepunkter som Kunsten Museum of Modern Art og det legende Utzon Center. Restaurant Emils innovative seafood, og Pier 5 Hotels moderne indkvartering. REGAN Vest-museet hemmelige underjordiske bunker fremhæves som et fascinerende historisk besøg. På Læsø anbefales man at besøge den historiske saltfabrik og nyde seafood på Læsø Mejeri, Cafe & Vinbar. Endelig fremhæves Skagen for sin naturskønhed, Skagens Museum og kulinariske oplevelser på Brøndums Hotel og Ruths Hotel.

  • Amerikansk erhvervsmagasin med fokus på finans, industri, investeringer og marketing.
  • FORBES har over 72 millioner unikke besøgende om måneden, printcirkulation er på over en halv million.
  • Website er det 16. mest besøgte i USA inden for sin kategori (US medier)

 

United Kingdom

The Independent

Et imponerende pressebesøg har ført til en to inspirerende guides. En guide om Aalborg, der udforsker byens arkitektoniske vidundere, verdenskendt street art og den strålende havnefront. Artiklen præsenterer de bedste ting at gøre, steder at bo, shoppe og spise i Aalborg. En guide om Skagen, hvor fokus er på det unikke naturfænomen Råbjerg Mile samt anbefalinger til overnatning, oplevelser og seværdigheder samt spisesteder. 

  • The independent har 114 millioner besøgende online hver måned.

the independent 1

 

Independent 2

 

Holland

Margriet

Tilbage i april 2022 tog vi imod AA-mediet Margriet fra Holland. Et af landets ældste damemagasiner, med 1. udgivelse tilbage i 1938. Den 9. august 2023 kunne magasinets læsere fordybe sig i, ikke mindre end 8 sider om skønne Læsø og Aalborg.

  • Værdi: 645.000 DKK
  • Oplag: 122.580

 

 

 

 

3 op reis

 

 

 

 

Camp To Go

Vi kan se frem til en TV-udsendelse om camping i Nordjylland i efteråret 2023. Programmet er udviklet af den hollandske (camping-) brancheforening, og sendes på RTL4. I Holland er der pt 4 millioner aktive campister og +560.000 registrerede campingkøretøjer.

  • Sendes på RTL4 med et seertal på omkring 400.000 pr. udsendelse.
  • Camping var i 2022 den største overnatningsform på det hollandske marked, og har i 2022 vækstet med 37%.

 

 

Margriet

Foto:Margriet

 

 

 

3 op reis

Hollandsk rejseprogram, der sendes på NPO 3. Tv-værten Jurre er på roadtrip langs Danmarks kyst. Han besøger landets nordligste punkt: Skagen. Efter en mellemlanding i Lønstrup slutter Jurre sin tur i Aalborg. Se udsendelsen her.

  • Hollandsk public-service tv-kanal 
  • 364.000 seer i alt 

 

 

Camp To Go

 

Sverige

Sensommaräventyr

Foto:Motorföraren

Motorföraren

En reportage om en tur til Danmark. Her kommer både anbefalinger på oplevelser i Frederikshavn, Strandby og Skagen. Her lægges vægt på de forskellige seværdigheder i de pågældende byer, de flotte sandstrande og den lokale smag.

  • Motorföraren er en alsidig motorblad, der dækker de forskellige emner som bilnyheder, trafiksikkerhed, biltilbehør,  rejser, campingvogne og autocampere.
  • TS-kontrolleret oplag: 12.700 eksemplarer (2021)

Danmark

Jysk Fynske Medier 

Jysk Fynske Medier har udgivet 2 artikler omhandlende The Reef i Frederikshavn og Hotel Nygaard på Læsø.

  • JFM er Danmarks næststørste privatejede mediekoncern og dækker hele landet.
  • JFM når over 3 millioner kontakter hver uge.
Rebekka Schlippe
Kontakperson

Head of Marketing & Development

rs@destination-nord.dk

Birgitte Bak Aastradsen

PR & Partner Relations Manager

bba@destination-nord.dk

Sandra Kjær Enevoldsen

Marketing Manager

skj@destination-nord.dk