Tonny S. Thorup peger i øvrigt på, at nordmændene tidligere har været en af de mest loyale gæstetyper i byen med hyppige genbesøg, og at kendskabet til Nordjylland generelt er meget højt blandt de norske gæster: - 35% af alle norske overnatninger i Danmark lå i Nordjylland inden coronaen, så vi har rigtig meget at miste, hvis vi ikke vinder dem tilbage. Nordmændene er nøglen til, at Aalborg kan rejse sig igen.
VisitDenmark anslår, at den gennemsnitlige norske storbyturist har et døgnforbrug på 2.800 kr., hvilket er højt sammenlignet med turister af andre typer og nationaliteter. Derfor var nordmændene før corona-pandemien også at takke for en stor del af turismeomsætningen i byen.
Stort fokus på markedsføring
Første led i samarbejdet bliver at realisere de 2 mio. kr. til markedsføring, som blev afsat til Aalborg i Folketingets sommerpakke 2021, som Destination NORD har ansvaret for. Her bliver en stor del af budgettet allokeret til det norske marked og resulterer i kampagner, der kører hen over efteråret og julen med det formål at forløse den opsparede rejselyst hos nordmændene og lokke dem til efter over halvandet år hjemme.
Aalborgs hygge er efterspurgt
Nordmændene er historisk set vilde med Aalborgs hygge og kombination af oplevelser, god mad og shopping:
- En stor andel af vores omsætning i Aalborg Storcenter har været nordmænd, og den har vi store ambitioner om at få tilbage og hæve yderligere, men det kræver, at vi nu står sammen, siger Niels Adolfsen fra Aalborg Storcenter, som suppleres af Stephan Scheelke fra Aalborg City: - Vi mangler at høre de norske stemmer i byens gågader. Vi ved, at nordmændene elsker Aalborg, men vi har brug for, at de bliver mindet om det.