Budolfi kirke og aalborg tårnet

Turismen i vildt comeback: Fra coronalukket til vildt rekordår

10.2.2023
Foto: Destination NORD

De sidste tal for turismeovernatninger i 2022 er nu tikket ind og cementerer et historisk rekordår. Fra Skagen til Aalborg har der været 3 mio. overnatninger i et år, der begyndte med corona-restriktioner. Turismen har mod alle odds vendt krise til rekord i et vildt comeback.

Selvom 2022 startede ud med corona-restriktioner, slår 2022 alle rekorder i Destination NORDs fire kommuner.

- Det er et vildt comeback, når man tænker på, hvor langt nede vi har været under corona og står nu her med det højeste overnatningstal nogensinde. Jeg synes vi bør ”bukke os i støvet” for et erhverv og nogle medarbejdere, som har været ude for flere kriser, ændringer, nye budgetter, fyringsrunder og genansættelser end de fleste oplever i en hel karriere, udtaler en taknemmelig destinationsdirektør Tonny S. Thorup.

Frederikshavn topper væksten

Det er især turismen på kysterne, som har vækstet stort i de sidste 2-3 år, og Frederikshavn kommune trækker væksten med næsten 1,7 mio. overnatninger og en vækst på 15,6 % i 2022. Rigtig, rigtig mange danskere har taget turen nordpå suppleret af bl.a. mange tyskere og nordmænd:

- Vi har haft det bedste år i hotellets historie. Det har været en hård omgang, men vi er superglade og taknemmelige for, at det hele er endt godt. Vi har haft vildt travlt, men vi har elsket at have så mange glade gæster og naturligvis ekstra glade for, at nordmændene er vendt tilbage til vores destination, siger en glad hoteldirektør Rikke Gandrup fra Color Hotel Skagen.

Det er nu i stort omfang tyskernes massive indtog i Danmark, der rykker på turisme-tallene rundt omkring i Danmark og også i det nordjyske. Udover de danske overnatninger topper de tyske med knap 550.000, hvilket er en stigning på næsten 25 % ift. det seneste rekordår 2019.

Særligt fokus på nære markeder i 2023

Det nordjyske er en nærmarkedsdestination, hvor gæsterne primært kommer fra resten af Danmark, Norge, Tyskland og Sverige. Det gør sig i særlig grad gældende, når der er krisetider med stigende inflation og galopperende energipriser. Turister rejser nemlig kortere og søger billigere alternativer.

I 2023 vil der være skarpt fokus på disse markeder, men også den nationale turisme:

- Vi sætter alle sejl til i 2023 for at trække danskerne til vores del af Danmark. Vi vil især fokusere på Midtjylland og Hovedstadsområdet, hvor vi henter langt de fleste af vores gæster. Selvom inflation og energipriser er let aftagende, skal vi fortsat kæmpe hårdt for at holde det høje niveau af overnatninger, og særligt døgnforbruget on-site kan vi være lidt bekymrede for. Vi tror på, at folk prioriterer at komme afsted, men sparer måske på restaurantbesøg, oplevelser og generelt forbrug, når de er kommet frem. Men uanset ser vi optimistisk på 2023 og har kørt den store markedsføringskanon i stilling, slutter Tonny S. Thorup

Som tillæg til det nære fokus bliver der i tiltagende grad arbejdet på de mange hollandske campister, som i stigende omfang søger nordpå. Samtidig har den nye direkte rute fra Aalborg Lufthavn øget opmærksomheden på det amerikanske marked, som er i klar bedring, og hvor mulighederne for at komme til Nordjylland og Danmark er mærkbart forbedret med tre ugentlige flyvninger fra april.

For yderligere information, kontakt venligst

Tonny Skovsted Thorup, Destination NORD, tonny@destination-nord.dk, tlf. 22 26 55 49

Rikke Gandrup, Color Hotel Skagen, rikke.gandrup@skagenhotel.dk, tlf. 40 11 02 33

Om Destination Nord

Destination NORD er sammen med de øvrige 18 destinationsselskaber i Danmark sat i verden for at arbejde professionelt med turismefremme og dermed skabe omsætning og jobs inden for turisme- og oplevelsesøkonomien. Destination Nord er destinationsselskabet for Frederikshavn, Læsø, Brønderslev og Aalborg Kommuner.