Vippefyret i Skagen

Destination NORD vil levere den allerbedste gæsteservice i tæt samarbejde med turismeerhvervet

4.5.2021
Foto: Vesterbrofotograferne

Destination NORD har et klart formuleret mål om at levere værtskab i verdensklasse og bygge videre på den stolte tradition der har været heriblandt i Skagen og Sæby for at ligge ”top of the class” i målinger af gæstetilfredshed i Danmark.

Det nye destinationsselskab er nu klar med et gæsteservicekoncept, som skal rulles ud i de kommende uger og måneder. Der er en klar ambition om at møde gæsterne i øjenhøjde og der hvor de nu engang befinder sig i den nye store destination. Det handler om tilgængelighed og opgaven er at levere en service som er tilgængelig uanset gæstens sted og behov. Det handler også om at give gæsten noget andet og mere end det de forventer.

Uanset om vi får gæster fra Norge, Tyskland, Sverige eller Danmark så har de meget forskellige behov på forskellige tidspunkter. Et stort flertal søger informationer om attraktioner, oplevelser og arrangementer digitalt imens andre vil opfatte den personlige kontakt som god service uanset om den foregår i en hotelreception eller i forbindelse med en event. Vi forsøger at imødekomme alle de behov og hertil give gæsterne i vores destination noget, som de ikke regnede med at få” fortæller Adm. Direktør fra Destination NORD Tonny S. Thorup.

Der er 3 elementer i det nye gæsteservicekoncept: Mobile turistengle, On-site service og Digital service og formidling:

Mobile turistengle

Med inspiration fra bl.a. Calgary, Rom og det midtjyske lanceres en række mobile turistguider, som på deres Christiania-cykler flytter sig derhen hvor der er mest brug for dem og hvor gæsterne befinder sig. Uanset om det er til et større turismeorienteret event i Bangsbo i Frederikshavn eller på havnen i Sæby. Planen er at der udgår mobile turistengle fra 5 lokationer i destinationen: Hals, Aalborg, Frederikshavn, Sæby og Skagen med fokus på skolernes sommerferie og i forbindelse med særlige større events som eksempelvis Middelalderdage på Voergaard Slot eller Skagen Race. Grundlæggende er tanken at møde gæsterne der hvor de befinder sig, og give dem inspiration til nye oplevelser og steder, som de kunne tage hen på nye eventyr.

On-site service

Rigtig mange gæster kender situationen, hvor man står i en hotelreception, og spørger til et godt sted at spise eller noget man kan opleve på de 2 timer man lige har til overs. Destination NORD vil derfor understøtte og uddanne de mange turistaktører til at kunne levere en god service, når gæsterne spørger til den og har behovet. Så via attraktioner, campingpladser, hoteller m.fl. kan man blive guidet og hjulpet til nye oplevelser ofte via digitale tjenester, når man har behovet.

Digital service og formidling

Den uden sammenligning største efterspørgsel fra gæsterne er på de digitale platforme. Både før, under og efter vil der være i 100.000-vis af besøgende på destinationens hjemmeside: www.enjoynordjylland.dk, hvor de kan søge informationer fra alle hjørner af destinationen. Udover hjemmesiden, hvor der vil blive testet nye muligheder for online-chat og forskellige søgerobot-tjenester, vil der til gavn og brug for resten af destinationen også blive videreudviklet på de succesrige erfaringer der har været i Aalborg med digitale byvandringer, hvor du via en web-app kan komme på Street Art tour eller se og opleve Aalborg i børnehøjde og få både sjove fortællinger og gys med dig på vejen gennem byen.

En væsentlig del af den digitale tjeneste og service er, at man via destinationens hjemmeside kan udsøge oplevelser og arrangementer fra aktører i alle 4 kommuner i destinationen:

”I løbet af kort tid vil det blive muligt for vores aktører i turismebranchen, at få deres oplevelser og arrangementer gratis ind på vores hjemmeside, så de bliver synlige for gæsterne. Det er vigtigt for os, at store som små aktører får mulighed for at tiltrække gæster til netop deres sted og til de oplevelser de sælger. Det har vi brug for, især efter nogle hårde nedlukninger” uddyber Anne-Grethe Kramme som ansvarlig for gæsteservice i Destination NORD.

Der vil i destinationen også være 2 fysiske kontorer, som gæsterne kan opsøge. Der vil være turistkontor på Læsø, som VisitLæsø står for og turistkontor på Vestre Strandvej 10 i Skagen, som Destination NORD selv er ansvarlig for og som på samme måde som de mobile gæsteservice enheder vil have åbent i skolernes sommerferie og på udvalgte helligdage og weekender:

”Vi har en klar forventning om, at vi med denne differentierede indsats kan imødekomme de mange ønsker og behov der vil være i destinationen, og ovenikøbet give lidt mere service end man som gæster forventer, så vi igen bliver topscorer i gæstetilfredshed” slutter Tonny S. Thorup fra Destination NORD.

For yderligere information, kontakt venligst: