Mennesker kigger på giraffer

Nordjysk turisme har fået et nyt guldæg

27.6.2023
Foto: Destination Nord

En stor, national datahub samler bl.a. transaktionsdata fra Nets, mobildata fra teleoperatører og data om bookinger fra feriehusudlejere i ét stort system, der gør branchen langt klogere på turisters adfærd, bookinger og forbrug - både i realtid og prognoser.

De kommende måneder udrulles platformen i Destination NORD, som omfatter Aalborg, Frederikshavn, Brønderslev og Læsø kommuner. Destinationsselskabet har nemlig valgt at være med på højeste niveau i projektet, der ledes af VisitDenmark og Dansk Kyst- og Naturturisme.  

Dataplatformen samler bl.a. oplysninger om bookinger hos feriehusudlejere, billetsalg hos attraktioner og museer, hotel- og campingovernatninger, vejrudsigter, omsætning fra detailhandel, transaktionsdata mv.

Intelligent planlægning og markedsføring

Akkurat hvor mange deltagere og besøgende, der har været til stede ved store events, eller hvor meget omsætning, en given konference eller koncert har skabt i byen – det er spørgsmål, som hidtil har været yderst vanskelige eller umulige at besvare og i bedste fald opgjort i faste formler.

Men ved at bryde transaktionsdata ned på bestemte dage i en bestemt geografi, kan ikke alene den øgede omsætning nu gøres præcist op - Destination NORD vil også fremover vide, om pengene blev lagt af en svensk eller en dansk turist – og hvilken kommune, den danske turist bor i. Såmænd også, om han var på besøg i forbindelse med erhverv eller privat.

- Hvor mange turister er der i Skagen i uge 29? Hvor mange dagsturister fra Sverige besøger Frederikshavn om året? Når der er internationale konferencer eller store sportsevents i Aalborg – hvor meget omsætning skaber det hos detailhandlen og byens restauranter, og er det svenskere eller nordmænd, der har brugt flest penge? Den slags spørgsmål kan vi fremover få besvaret, og det gør os bl.a. meget, meget skarpere på, hvordan vi skal målrette vores danske og internationale markedsføring. Der kan være mange gamle antagelser i turismebranchen, som vi måske vil blive overrasket over svarene på, når vi først kan begynde at undersøge det, siger Tonny Skovsted Thorup, som er direktør i Destination NORD.

Kan forudsige fremtiden

En endnu større fordel for turistattraktioner og andre, der servicerer turister, bliver at få prognoser for turismen baseret på bookinger og viden om turisternes nationalitet kombineret med fx vejrdata og historiske data. For den enkelte attraktion betyder det helt lavpraktisk, at man meget bedre kan koordinere og planlægge indkøb, bemanding af salgssteder, tysk- og engelsktalende guider og meget mere:

- Vi venter med spænding og forventning på at få præsenteret den nye platform og de muligheder, der ligger i den. At vi kan få et overblik over turister og andre besøgendes færden i vores landsdel og i særdeleshed i Aalborg vil give os markant bedre muligheder for at servicere vores gæster – og det er jo det allervigtigste i vores arbejde. Vejrdata har stor betydning for os i Aalborg Zoo, og kombineret med transaktionsdata, mobildata og f.eks. overnatningstal vil vi bedre være i stand til f.eks. at have det rette antal medarbejdere i haven på de rigtige tidspunkter, og at have de helt rigtige varer på hylderne i både butikker og spisesteder. Tidligere har vi været gode til at gætte på gæstetilstrømning og gæsterne adfærd, men det er dejligt fremadrettet at have andet end mavefornemmelse at basere forretningsgangene på. Det fortæller Susanne Solskov, som er marketingansvarlig hos Aalborg Zoo.

Virksomheder skal onboardes

De kommende måneder arbejdes der intenst med at bygge platformen færdig, og på den anden side af sommerferien skal fx hoteller og attraktioner onboardes, så deres data kan fødes ind i systemet, og der kan trækkes tal og prognoser ud.

- Hvis vi vil have præcise forudsigelser og prognoser om turismen i en given periode, så kræver det, at mange er med. Jo flere data, der kommer ind, jo bedre data kommer der ud af systemet. Derfor bliver der en proces i efteråret, hvor vi kommer rundt på turné og fortæller om dataplatformen og hvad den kan. Målet er, at virksomhederne kan se den store forretningsmæssige værdi i at blive klogere og får lyst til at være med i samarbejdet, forklarer Tonny Skovsted Thorup.

Destination NORD kommer selv til at arbejde intenst med at skabe værdi og forretning for turismevirksomhederne ved at bruge dataplatformen til bl.a. planlægning og løbende justering af markedsføringsindsatser, formidling af viden og indsigter til erhvervet og generelt at hjælpe branchen til at arbejde mere intelligent ud fra en public service-tankegang.