Lokale Ildsjæle lader hjertet vise vejen
Ulrik Bang fra Knivholt Hovedgaard i Frederikshavn og Grete Skalkam fra Lodsens Datter i Hals har en fælles passion: liv og aktivitet i lokalsamfundet med respekt for kulturarven og DNA’en. Det er regenerativ turisme, og det er fremtiden.
Socialøkonomisk multihus og aktivitetsdynamo
Knivholt Hovedgaard i Frederikshavn er en anderledes kulturinstitution og eventsted - en 600 år gammel herregård med plads fra 4 til 2.500 personer. Med park, skov, sø, lader og stalde såvel som økologisk frugthave, historisk renæssance-have mm. er der mange forskellige muligheder i de historiske rammer.
Udover åbne arbejdende værksteder for frivillige og foreninger rummer Knivholt bl.a. koncerter, cirkus, sankthansbål, udstillinger, private fester, møder og receptioner, julemarked… og meget mere.
Stedet drives socialøkonomisk med stor respekt for den historiske arv og med et erklæret mål om at skabe aktiviteter for de lokale – fordi det skaber et attraktivt sted at bo, leve og besøge. Det er her, turisterne kommer ind i billedet – og gerne fra resten af Nordjylland.
Vores ”anderledes” medarbejdere giver nogle andre input og er med til at drive udviklingen og idégenereringen – vi skal udvikle os hele tiden. Det er noget, alle kan gøre i stor eller lille målestok, fordi det handler om værdier. Her tilpasser stedet sig mennesket, ikke omvendt. Vi vil være en driver for aktiviteter her i området, og vi er ikke i konkurrence med nogen. Jo flere oplevelser, jo bedre, så er der noget mere at komme efter. - Ulrik Bang, bestyrer på Knivholt Hovedgård
Se inspirationsfilmen fra Knivholt Hovedgaard her:
Turismeudvikling med tjæreduft
Hvis man kunne certificeres som ildsjæl, var Grete Skalkam blevet det for længst. Fra sin butik Lodsens Datter på Hals Havn udbyder hun standup paddle, lystfiskeri og andre oplevelser på, ved og i vandet.
Men det handler denne historie ikke så meget om. Det handler meget mere om at skabe attraktive steder at bo, leve og besøge. Og aktiviteter og turisme som middel til bevaring af det lokale særpræg.
Derfor beskriver denne film en vision for Hals Havn med aktiviteter og oplevelser hele året. Det skal ske med respekt for stedets historie og DNA og med fokus på at bygge noget, hvor folk har lyst til at være – lokale og turister – så der bliver trukket folk til. Det kan såmænd være mange forskelligartede aktiviteter, og gerne på baggrund af samarbejder op og ned langs Østkysten – The Sunrise Coast.
Gode eksempler er SUP-festival, som udvikles i et stort samarbejde mellem havnene på Østkysten og Destination NORD, musikevents eller madfestivaler med lokale råvarer, sejlads med historiske træbåde, arbejdende værksteder eller gode faciliteter til SUP, kajak mv. ved at udnytte eksisterende bygninger eller bygge små ”udstyrshoteller” til både lokale og turister.