Sarah Stehr i Fårup Sommerland

Fårup Sommerland når nye højder med rutsjebane-lancering

27.8.2021
Foto: Sarah Stehr

Hvordan hyper man noget, der ikke findes endnu? Vi har taget et kig ind i maskinrummet for at finde ud af, hvordan Fårup Sommerland sikrede massiv omtale af rutsjebanen Fønix, der åbner til sæsonen 2022. 

Det var en særdeles velkoordineret pr- og marketingindsats med plads til sjov og ballade undervejs, der sikrede en succesfuld breaking af nyheden om den kommende superattraktion i Fårup. Ikke alene en lang række nationale medier, men også regionale medier i andre landsdele har bragt nyheden om den kommende rutsjebane. Og det på trods af, at der ikke er noget som helst at vise frem endnu. 

Kommerciel chef Rasmus Mortensen fra Fårup Sommerland har lukket os ind i maskinrummet og fortæller her om strategien bag lanceringen af nyheden, som er Fårups største investering til dato og bliver Danmarks både højeste og hurtigste rutsjebane. 

Rasmus fra Fårup Sommerland

Foto:Destination Nord

Musthaves er…well, musthaves

Forarbejdet skal være i orden, og fundamentet til den succesfulde lancering var da også et grundigt rugbrødsarbejde. Udover detaljerede og realistiske renderinger af projektet var der udarbejdet en virtuel tur i den nye rutsjebane, forskelligt andet uundværligt content og tilrettelagt en minutiøs PR-plan i samarbejde med Publicity, der bl.a. tog højde for sommerens EM-kampe. 

Fårup Sommerland indså hurtigt, at det ville være umuligt at skjule anlægsarbejdet, der allerede gik i gang i starten af året. 

Vi er en del af et lille lokalsamfund, og der startede en masse rygter – fx at vi var i gang med at anlægge en p-plads, et corona-testcenter eller et nyt hotel. Der var mange forskellige gæt, og det var bare sjovt at lege med. I stedet for at forsøge at dæmpe rygterne, udnyttede vi interessen for, hvad der egentlig foregik. Der er opsat et 2,2 meter højt plankeværk omkring byggepladsen, og det er svært at skjule for gæsterne. Så vi lavede et kighul, som folk nærmest står i kø til, blot for at se et skilt med ordene ”snydt, pomfrit”, når de kigger igennem”, fortæller Rasmus Mortensen. 

Spiller på humoren i DNA’en 
Den humoristiske tilgang til at hype den kommende nyhed blev i foråret testet af på parkens gæster, og da det blev taget rigtig godt imod, valgte marketingteamet at læne sig ind i den stemning og gribe de muligheder, der bød sig. Fx blev ”snydt pomfrit”-idéen omsat til den digitale verden med en film, hvor værten lader som om, han vil afsløre nyheden, men bliver afbrudt, da filmen ”crasher”. 

Det var noget, vi lynhurtigt eksekverede selv. Vi testede to versioner: én, hvor værten bliver overdøvet af larm i slutningen af filmen og én, hvor filmen går i stå og loader i det uendelige. Den sidste var den sjoveste, så den valgte vi at gå med”, fortæller Rasmus. 

På den måde blev gætterierne og dermed også hypen om den kommende nyhed bygget langsomt op – da det alligevel var umuligt at skjule, at noget stort var undervejs. 

Teaser til Fårup Sommerlands nye forlystelse

Foto:Fårup Sommerland

Se filmen på Facebook

Intern lancering med ild i
Den fælles stolthed og ånd er vigtig for Fårup Sommerland og en af grundene til, at sommerlandet lykkes godt med sin HR-strategi. Der er rift om sommerjob i Fårup, og rekruttering til sæsonen er aldrig et issue. Derfor var det en naturlig prioritering i afsløringen af nyheden, at den skulle breakes internt først. Det skulle have foregået i parkens 4D-biograf, men af corona-hensyn blev det i stedet en digital event med livestream til en lukket Facebook-gruppe. 

At breake nyheden internt først og bruge en masse krudt på at gøre en stor fest ud af det med værter i guldbutterfly, et ret omfattende teknisk setup osv. gav et kæmpe boost til den fælles stolthed og tændte ilden i øjnene”, fortæller Rasmus.   

Dagen efter den interne lancering blev der trykket på den store røde knap, og efter måneders forberedelse blev en stor mængde pressemateriale og content skubbet ud på én gang. Det blev en lancering, der skabte et massivt indtryk, både i medierne og hos parkens trofaste målgrupper.

Masser af læring 
Vi har lært, at vi med fordel kan bruge endnu mere humor i vores kommunikation og markedsføring. Det er blevet en styrke for os, at vi har fundet en tone, der passer godt til os, til det vi står for, og til vores målgruppe. Vi tillod os at blive revet med undervejs og turde at gribe nogle chancer uden at overtænke det eller vente på, at der kunne eksekveres ”professionelt”. Og det er vi glade for, at vi gjorde”, konkluderer Rasmus. 

Vi har for alvor fået tryktestet vores setup, hvor vi har et fuldt content-team, så vi kan klare mange af de hurtige ting selv. Det giver mulighed for ind imellem lige at gribe de muligheder, der opstår. Vi prioriterer også at bruge tiden på det. Teamet producerer flere tusind stykker content om året. Vi har nogle meget stærke kanaler, og det kræver også, at vi producerer godt content. Men godt content er ikke – kun – det forkromede, professionelt producerede indhold, som er 100 % gennemtænkt og gennemarbejdet, men også det hurtige content, som vi selv producerer fra telefonen, og hvor det er budskabet eller indholdet, fx humoren eller nyhedsværdien, som er det bærende”. 

Hypen om Fønix stopper da heller ikke her. 

Vi har masser af skyts til at holde gryden i kog frem mod åbningen i 2022 og har allerede mange idéer til fedt content, som man kan glæde sig til, hvis man følger med på vores digitale kanaler”, slutter Rasmus.