Mette Rodenhuis-Carlse

Camping-bølgen i Holland er en tsunami

22.4.2024
Foto: Mette Rodenhuis-Carlse

Hollænderne (eller nederlændingene, som de helst vil kaldes) er blevet bidt af camping. Særligt på bagkant af corona er camping som fænomen vokset vanvittigt i Holland, hvor der i dag er over 4 mio. aktive campister. Det er ikke længere en nicheinteresse, men et folkeligt fænomen. 

Hvad er det, der hitter i Holland?

- ”Efter corona kan vi se, at plads, adgang til naturen og fred og ro er stærkt efterspurgt hos nederlændingene. De vil gerne være tæt på vandet, og alle de kriterier er opfyldt med en campingferie i Danmark”, siger Mette Rodenhuis-Carlsen, markedschef for Nederlandene hos VisitDenmark. Hun har arbejdet i Holland for VisitDenmark i 17 år og kommer oprindeligt fra Frederikshavn. 

Camping er ikke længere niche eller for par i matchende windbreakere. Det er for alle og også meget populært hos forældre, der gerne vil give deres børn en ferieoplevelse tæt på naturen. Det er snarere en slags ”outdoor light”-segment.

Hvad skal vi slå på over for den nederlandske målgruppe?

- ”Under corona skete der det, at Danmark fik utroligt meget positiv opmærksomhed i nederlandske medier som foregangsland ift. håndtering af pandemien. Vi blev fremhævet positivt, og selvom det måske ikke længere er så direkte relevant, så har det overordnet set bidraget til et positivt image for Danmark som ferieland. Oplevelsen er, at her er der styr på tingene, alting fungerer, og at det er meget trygt at rejse til Danmark med børn”.

- ”I det hele taget har vi et image som et meget, meget børnevenligt ferieland, og det har noget at gøre med den måde, vi møder børn på i Danmark. Når vi holder ferie, så er tingene lagt an på børnenes præmisser lige fra menukort til museumsformidling”.   

- ”Et af rejsemotiverne for at tage til Danmark er også mødet med lokalbefolkningen, de vil gerne lære om os danskere og vores livsstil, som de ser lidt op til. Vores brand, som vi arbejder med, den afslappede tilgang, og hvorfor danskerne er så lykkelige - det vil de gerne opleve. Dertil kommer, at vi som folkeslag vi ligner hinanden, og vi ”klikker” godt med hinanden. Vi har de samme livsværdier, men de er nok nemmere at udleve i Danmark”. 

 

Hvordan ser fremtiden ud for dette spændende marked?

- ”Vi arbejder stærkt på at udbrede kendskabet i Nederlandene til det danske feriehusprodukt, for det er langt mindre kendt. I Nederlandene bor der ca. 18 mio. mennesker på et areal, der er lidt mindre end Danmark, og derfor bor de utroligt tæt. De forbinder begrebet feriehus med et hus, der står i en feriepark meget tæt på naboen. Derfor er det vigtigt at få fortalt, hvor unikt det danske feriehus er, da de netop ofte ligger på selvstændige, store grunde midt i naturskønne og beskyttede områder”.

- ”Det ene med det andet er der et kæmpestort potentiale for vækst på det nederlandske marked, som set på overnatningstal på landsplan ligger lige i hælene på Norge. Vi ser, at der sker en forskydning ift. Sydeuropa, som har skruet priserne op efter corona. Det har gjort os mere konkurrencedygtige, selvom det i Skandinavien er dyrt fx at spise ude. Nederlændingene kigger meget på pris, det er ”købmænd”, og Danmark har altid haft et image af at være meget dyrt. Men det kan godt manes i jorden, for på de fleste af overnatningsprodukterne er Danmark konkurrencedygtig og i nogle perioder billigere end konkurrenterne - fx i maj-ferien, som jo er lavsæson I Danmark. Men camping er også vejrfølsomt, derfor kigger vi også meget på feriehus-segmentet”.

- ”Noget andet, som kan påvirke udviklingen positivt, er klimaet. Det vil tage år, før vi har reelle data på det, men vi har de seneste år set perioder med meget høj varme i Sydeuropa og ekstremt vejr, fx de voldsomme haglbyger i Italien. Ingen ønsker, det skal være så varmt, slet ikke med børn. Derfor ser vi, at Norden bliver mere attraktiv, selvom det er en langsom forskydning. Men når først der bliver talt om det i medierne, bliver det selvforstærkende”. 

Alle taler om den berømte ”maj-ferie”, men hvem er vi i konkurrence med?

- ”Jeg ser ikke Sydeuropa som den største konkurrent, heller ikke i forhold til sommerferien. Vi konkurrerer med Tyskland og de øvrige lande, der har et lignende produkt, fx Østrig, Belgien og Nederlandene selv”.

- ”Men Danmark kan noget andet. For de, der gerne vil cykle og vandre er Danmark mere tilgængeligt”.

Hvad er potentialet i Destination NORD for at tiltrække de nederlandske gæster?

- ”Der kommer i dag flest nederlændinge til Syddanmark, men efterhånden som der kommer flere og flere, vil de gerne noget andet og mere. Så de begynder langsomt at brede sig ud i landet og kommer også længere nordpå. Især for de nye målgrupper er naturen, den specielle historie og Østkysten interessant. Østkysten er anderledes end Vestkysten, og den er mere børnevenlig. Det fortæller vi dem gerne om. Så ingen tvivl om, at der er potentiale. Nu ruller snebolden.