Color Hotel Skagen

Alle kan have succes med udenlandske medarbejdere

Foto: Csaba Labancz

Lisbeth Weltz er mangeårig oldfrue på Color Hotel Skagen, som gennem de seneste 20 har opbygget en stor erfaring med udenlandske medarbejdere. Her deler hun ud af disse erfaringer til andre i branchen, og der er masser af konkrete bud på at se løsninger frem for barrierer.

På trods af rekrutteringsudfordringer er hotel- og restaurationsbranchen en af de største drivere for væksten i beskæftigelsen. En af årsagerne er, at vi i branchen er dygtige til at rekruttere udenlandske medarbejdere. Men hvordan gør man det på en måde, der skaber en god arbejdsplads for alle og samtidig sikrer både effektivitet og kvalitet?

Oldfrue Lisbeth Weltz repræsenterer et fagområde inden for turismen, som er særligt udfordret, når det kommer til rekruttering. Housekeeping er nemlig en helt essentiel arbejdsopgave i hoteldrift, men det ligger lavt på ”prestige-ranglisten”, hvilket kan gøre det vanskeligt at rekruttere. Samtidig er hotellerne genstand for sæsonudsving, som yderligere vanskeliggør både rekruttering og fastholdelse.

- Vi taler nu aldrig om arbejdskraft, vi taler om kolleger, siger Lisbeth Weltz og får dermed med det samme pejlet sig ind på, hvad der er kernen i Color Hotel Skagens succes med udenlandske medarbejdere, nemlig menneskesynet. – Og fastholdelse er ikke et mål i sig selv. Det er ikke alle, der skal arbejde som stuepige hele deres liv, og når vi ser en kollega tage den uddannelse og få det job, hun har drømt om, så hepper vi på hende. Men vi arbejder med fastholdelse i den forstand, at vi har et bestemt menneskesyn. 

Color Hotel

Foto:Color Hotel Skagen

Her deler hun fire konkrete råd til, hvordan hoteller og andre turismevirksomheder kan få succes med internationale medarbejdere. 

#1 Find løsninger på sprogbarrieren

Sprogbarrieren kan fylde meget, og det kan være en svær rejse at lære dansk. Men det betyder enormt meget, at man kan kommunikere med hinanden på arbejdspladsen. Her er nogle mulige løsninger:

  • Skab tid og plads til, at udenlandske medarbejdere kan gå på sprogskole. Motiver dem og skab rum på arbejdspladsen for, at de øver sig i dansk
  • Hvis muligt, så lad en medarbejder eller en anden, der taler samme sprog, deltage i ansættelsessamtaler og andre vigtige møder. Det skaber tryghed og modvirker misforståelser
  • Hold større, interne møder på dansk, men hold godt øje med ansigtsudtryk og giv tid til forklaring eller oversættelse, hvis du ikke bliver forstået
  • Udvis forståelse for andre behov. En arbejdsplads kan jo fx godt have en politik om, at man ikke bruger sin telefon i møder, men en udenlandsk medarbejder kan have behov for telefonen som hjælpemiddel til at følge med i mødet

#2 Vis omsorg og tålmodighed

Generelt er udenlandske medarbejdere, som er i gang med at lære dansk og midt i en integrationsproces, endnu mere på arbejde, end vi andre er. I det lys kan det være nødvendigt at udvise lidt ekstra tålmodighed og forståelse.

- Se på mennesket, er Lisbeth Weltz’ råd. - Jeg behandler alle ens, men der kan i perioder være større behov for, at jeg som leder viser den ene eller den anden medarbejder lidt ekstra omsorg eller opmærksomhed.

  • Vær fx åben over for, at ikke alle medarbejdere altid kan arbejde 37 timer, og måske skal der bruges lidt længere tid til oplæring af udenlandske medarbejdere. Men hvis man giver lidt mere luft, får man også en loyal medarbejder, hvor tingene sidder bedre fast. Giv mulighed for ekstra fleksibilitet 
  • Vær også opmærksom på, at din medarbejder måske kommer fra et land, der ikke har det regulerede arbejdsmarked, vi kender i Danmark. Det kan være nødvendigt at hjælpe dem med at forstå regler og overenskomster. Måske kender de ikke deres rettigheder som lønmodtagere, og det skaber et ekstra ansvar hos arbejdsgiveren. 

#3 Forbliv nysgerrig

- Selvom jeg har mange års erfaring med medarbejdere med mange forskellige nationaliteter, kan jeg stadig blive overrasket, og det er ikke altid, jeg er på forkant. Fx kan de have historiske eller kulturelle konflikter med hinanden, vi som danskere ikke forstår. De situationer prøver jeg at møde med nysgerrighed, fortæller Lisbeth Weltz.

Hun peger også på, at udenlandske medarbejdere kan have en anden tilgang til det at gå på arbejde, som fx kan betyde, at de holder sig tilbage for at stille spørgsmål eller krav eller sige fra i situationer, der faktisk kræver det. Men med vedholdenhed over tid kan den adfærd påvirkes positivt af en god kultur på en dansk arbejdsplads.

#4 Byg et fællesskab med plads til forskelligheder

En arbejdsplads med stor diversitet i nationalitet og etnicitet kan ifølge Lisbeth Weltz faktisk have særligt gode forudsætninger for sammenhold:

- Mine medarbejdere støtter og hjælper hinanden, idet de har et fællesskab i det at være udlænding i et samfund, som for de fleste af dem er anderledes, end det de kender. Og i og med, at vi deler arbejdsplads, så har vi alle et arbejdsfællesskab, uanset om vi er fra Kroatien, Congo eller Skagen, siger hun.

  • Hold fast i, at du hver gang har ansat den medarbejder, der er bedst til jobbet, og at alle medarbejdere derfor har samme ret til en plads i fællesskabet

En sammensat medarbejdergruppe skaber mere diversitet. Der sker kulturel udveksling, og så kan det rent lavpraktisk være en fordel i vagtplanen, at ikke alle fejrer de samme højtider på samme tidspunkter

Vil du have mere inspiration til, hvordan du lykkes med at give udenlandske medarbejdere de bedste forudsætninger på din arbejdsplads, kan du se vores film med HR-ekspert Vibeke Bak Christensen om etnicitet og kultur på arbejdspladsen. 

Decent Work

Alle skal kunne arbejde under trygge, retfærdige og værdige forhold – uanset baggrund. UN Global Compact kalder det ”Decent Work”. I turismen handler det bl.a. om:

• klare ansættelsesvilkår

• respekt og trivsel

• tryg onboarding for alle medarbejdere

• forebyggelse af misforståelser og udnyttelse

Læs mere om UN Global Compact her: Vi tilslutter os UN Global Compact | Enjoy Nordjylland